31. srpna 2023

Hledání a činění klíčových hodnot života podle Jana Amose Komenského

Jan Amos Komenský

se hluboce zabýval otázkami lidské existence a hledal cestu k plnohodnotnému a smysluplnému životu.

Pochopil, že dosažení tohoto cíle není možné bez harmonie s křesťanskými hodnotami a Biblí.
Jeho výzkum se soustředil na klíčové aspekty lidského života, jako je: 
rozvoj správného charakteru,
hledání smyslu života,
objevování pravdy,
spravedlnosti,
etiky ... 


Cílem Jana Amose Komenského bylo identifikovat nejcennější a trvalé hodnoty a cesty k nim pro jednotlivce i pro celé lidstvo.


prof. Jan Hábl 
Rodiče, učitelé by měli primárně učit lidskost,
až potom zavázat tkaničky, matiku, fyziku, tělocvik, chemii, dějepis ...  |
Stůl pro tři




8 Zásad, jak být dobrým člověkem - Prof. Jan Hábl #212





Profesor Jan Hábl uvádí,
že rodiče a učitelé by měli prioritně vychovávat k křesťanské lidskosti
více ne pouze k rozmanité výuce
jako je dovednost zavázat si tkaničky, matematika, fyzika, tělocvik, chemie, kreslení, dějepis, opravit si kolo, telefon, střechu ...


Mathesso - matematika 

Podle databáze knih existuje 107 knih, které napsal Jan Amos Komenský



6 cca hlavních knih z díla J. A. Komenského jsou:

1. Labyrint světa a ráj srdce
The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart

2. Via lucis
The Way of Light

3. Lux in tenebris
Light in Darkness

4. Škola hrou
School by Play

5. Obecná porada o nápravě věcí lidských
General Consultation on the Improvement of Human Affairs

6. Pansophiae diatyposis 




Labyrint světa a ráj srdce

(The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart)


1. Hledání křesťanské pravdy v komplikovaném světě: Hlavní postava prochází světem plným klamů a povrchních hodnot hledající pravou moudrost a křesťanskou víru.

2. Odmítnutí světských hodnot ve prospěch křesťanství: Postupné odmítání různých světských cest a hledání smyslu života skrze křesťanskou víru.

3. Osobní vztah s Kristem jako cesta ven z labyrintu: Uvědomění si, že řešením labyrintu světa je osobní vztah s Ježíšem Kristem.

4. Přechod od světského k duchovnímu životu v Kristu: Změna perspektivy od vnějšího světa k vnitřnímu duchovnímu světu skrze křesťanskou víru.

5. Nalezení duchovního ráje v srdci skrze Krista: Závěrečné nalezení duchovního míru a radosti v osobním vztahu s Ježíšem Kristem.


Via lucis (Cesta světla)

1. Křesťanské vzdělávání jako osvětlení cesty víry: Vzdělávání jako prostředek k posílení a prohloubení křesťanské víry.

2. Reformní návrhy pro křesťanské vzdělávací systémy: Propojení vzdělávacího systému s křesťanským učením a vedením.

3. Cesta světla jako metafora pro křesťanskou duchovní cestu: Cesta světla je přirovnávána k putování k pravdě skrze osobní vztah s Kristem.

4. Důležitost křesťanského vedení pro pravé poznání: Křesťanské duchovní vedení jako základ pro dosažení hlubšího pochopení a moudrosti.


Lux in tenebris (Světlo ve tmě)

1. Křesťanské osvícení jako průvodce temnými dobami: Duchovní osvícení a vedení skrze víru v Krista jako klíč k navigaci v těžkých časech.

2. Síla osobní křesťanské víry a vztahu s Ježíšem Kristem v překonávání výzev: Důraz na osobní víru v Krista při čelení životním výzvám.

3. Ježíš Kristus jako světlo ve tmě světa: Kristus jako zdroj světla a pravdy ve světě plném nejistoty a zmatků.

4. Rozlišování mezi pravým křesťanským a falešným učením: Kritika falešných učitelů a zdůraznění potřeby pravého křesťanského vedení.


Škola hrou (Didactica Magna)

1. Křesťanské učení skrze hru pro rozvoj charakteru: Použití her a zábavných metod pro výuku dětí ve víře a křesťanské mravnosti.

2. Výchova dětí v křesťanském duchu od útlého věku: Formování charakteru dětí skrze křesťanské principy a hodnoty.

3. Hry jako prostředek k pochopení duchovních pravd: Hry jako efektivní nástroj pro sdělení křesťanských hodnot a pravd mladým lidem.

4. Využití vzdělání k formování křesťanského charakteru: Rozvoj etiky a mravnosti skrze vzdělání zakotvené v křesťanských principech a osobním vztahem s Bohem a Ježíšem Kristem.


Obecná porada o nápravě věcí lidských
(General Consultation on the Improvement of Human Affairs)

1. Komplexní křesťanská reforma společnosti: Pohled na zlepšování společnosti skrze reformu vzdělávání, politiky a církve na křesťanských základech.

2. Křesťanské hodnoty jako základ ve všech aspektech života: Prostoupení křesťanských principů do každodenního života a společenských struktur.

3. Vzdělání jako klíč k morální a duchovní obnově ve víře: Použití vzdělání jako prostředku pro posílení osobního vztahu s Bohem v rámci křesťanství.

4. Návrhy na reformu církve a křesťanských institucí: Představy o tom, jak by církev a křesťanské instituce měly lépe sloužit k posílení víry a osobního vztahu s Bohem.


Pansophiae diatyposis

1. Pansofie založená na osobním křesťanském vztahu: Koncept pansofie s důrazem na osobní vztah s Bohem a Ježíšem Kristem.

2. Osobní křesťanské vzdělání jako nástroj poznání: Použití vzdělání pro rozvoj a prohloubení osobního křesťanského ducha.

3. Křesťanská univerzální harmonie a morálka založená na osobní víře: Myšlenka univerzální harmonie v kontextu osobního křesťanství a morálního života.

4. Praktické aplikace křesťanských vědomostí vycházející z osobního vztahu: Použití znalostí v každodenním životě s důrazem na osobní křesťanství a mravnost.













Níže je seznam asi 10 nejvýznačnějších knih J.A.K. :

Labyrint světa a ráj srdce:
Toto dílo je autobiografické a zároveň filozofické.
V knize se Komenský snaží najít cestu k Bohu a tudíž i k poznání pravdy
 

Via lucis:
Toto dílo je křesťanské a Komenský v něm popisuje cestu k Bohu
 

Lux in tenebris:
Toto dílo je křesťanské a Komenský v něm popisuje, jak se člověk může dostat z temnoty k světlu
 

Škola hrou:
Toto dílo je určeno pro rodiče a učitele, kteří chtějí vyučovat děti hravou formou


Informatorium školy mateřské:
Toto dílo je prvním systematickým pedagogickým spisem v dějinách pedagogiky
  

Obecná porada o nápravě věcí lidských:
Toto dílo je filozofické a Komenský v něm popisuje svůj názor na to, jak by měl vypadat ideální svět
 

Didactica Magna:
Toto dílo je považováno za Komenského nejvýznamnější pedagogické dílo
 

Janua linguarum reserata:
Toto dílo je prvním dílem Komenského, které se stalo celosvětově známým
 

Opera didactica omnia:
Toto dílo obsahuje všechny Komenského pedagogické spisy
 

Pansophiae diatyposis:
Toto dílo je filozofické a Komenský v něm popisuje svůj ideál vzdělaného člověka










Hodnoty
jako je svoboda, morálka, pravda, nestrannost a fair play, jsou ideály, které mohou být přítomny v různých mírách ve společnostech a v různé míře v různých zemích

Některé země a společnosti mohou tyto hodnoty více vyznávat a podporovat a jiné méně.
Níže je obecný pohled na to, jak se asi tyto hodnoty mohou mmj. projevovat:
 

Společnosti a země, které se vyznačují:

Svoboda:
Země, které jsou demokratické a respektují lidská práva, obvykle kladou důraz na svobodu projevu, shromažďování a náboženství. Příklady zahrnují demokratické země, jako jsou Švýcarsko, Spojené státy, Polsko, Švédsko, Česká republika ...

Morálka:
Morální hodnoty jsou běžně vyznávány v různých kulturách a náboženstvích. Některé země s vysokým důrazem na morálku mohou zahrnovat země s tradičními hodnotami, jako je Polsko, Texas, Itálie

Pravda:
Respektování pravdy a transparentnosti může být nalézané v demokratických společnostech s nezávislými médii a otevřeným přístupem k informacím.

Nestrannost:
Země s nezávislým soudnictvím a právním systémem, který je oddělen od politiky, mohou podporovat nestrannost. Příkladem mohou být země jako Dánsko, Švýcarsko, .


Na druhé straně země a společnosti, které se mohou vyznačovat opakem:

Tyranie:
Tyranie se obvykle vyskytuje v autokratických režimech, kde vláda omezují individuální svobody a lidská práva.
Příkladem může být Severní Korea, Irán, Čína, Spojené arabské emiráty, Katar ...

Amorálnost:
Amorálnost a porušování etických norem může být nalézané v zemích, kde korupce a nekalé praktiky jsou rozšířené.
Amorálnost je v různé míře rozšířena po celém světě (v srdcích asi všech lidí)

Lživost:
Lživost a dezinformace mohou být problémem v různých společnostech, včetně těch, kde jsou média ovlivňována vládou.
Afghánistán

Předsudky:
Předsudky mohou existovat v různých formách a zemích, kde diskriminace na základě rasy, náboženství nebo genderu je rozšířená, budou mít problémy s předsudky 
islámské země, komunistické režimy

Nepoctivost:
Nepoctivost, včetně korupce a nekalého chování, může být problémem v zemích, kde vládnou nedostatečné mechanismy kontroly a pojmenovávání, zveřejňování trestání nečestných činů.
Např. některé části Jižní Afriky

Nepoctivost je v různé míře asi rozšířena po celém světě (v srdcích asi všech lidí)

Fair play:
Fair play bývá důležitý v oblasti sportu a soutěží.






Rituály někdy pomáhají překlenout těžké časy, ale neodpovídají na základní otázky smyslu života

PROBOHA.cz

Betach, řeknou vám moderní Izraelci, když je něco naprosto jisté. Nebo také mea achuz (na sto procent), be-hechlet (rozhodně). Říkají to často a rádi ...













J. A. Comenius
https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Comenius


Jan Hábl
https://www.cerc.cz/o-nas/prof-phdr-jan-habl-ph-d



Vladimir Urbanek - myšlenkový svět pobělohorského exilu, komeniologie - Akademie Věd ČR
Howard Hotson - Oxford University - Professor of Early Modern Intellectual History 1400 - 1700
Suzanna Ivanic - University of Kent - School of History
(Doctoral dissertation at the University of Cambridge was on religious materiality in seventeenth-century Prague)   

BBC -  In Our Time  -  Comenius     
www.bbc.co.uk/sounds/play/m0017chy


Czech educator Jan Amos Komenský



John Amos Comenius by Jürgen Ovens, 1650 - 1670
Painted while he was living in Amsterdam and held in the Rikjsmuseum


   

Comenius studies comparison meta analysis

https://duckduckgo.com/?q=top+10+Comenius+studies+comparison+meta

https://www.google.com/search?q=top+10+comenius+studies+comparison+meta+analysis

https://duckduckgo.com/?q=top+10+J.+A.+Comenius+studies+comparison+meta+analysis



Mapa prý dezinformací - dezinfo
https://orgpad.info/s/mapa-dezinformaci



eCommons

1965

A Comparative Study of the Philosophies of John Amos
Comenius and Maria Montessori on the Education of Children
Irene Lang
Loyola University Chicago

https://ecommons.luc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1774&context=luc_diss








Pokud lze něco na toto téma napsat lépe,
prosím neváhejte napsat do diskuse pod tímto příspěvkem. 

Na základě dobrých podnětů v diskusi to zde bude s díky aktualizováno. 




J.A.K. 
JAK 
777 


Žádné komentáře: