Reakční doba kliknutí
Klikněte na modré tlačítko START
otevře se červený semafor
při změně na zelený
co nejrychleji na semafor klikněte.
START
START
Reakční čas kliknutí myši, prstu
níže je příklad výsledku
Kolik metrů ujede automobil za 3 vteřiny?
Při rychlosti 35 km/h ujede automobil 29.17 metrů / 30 m
Při rychlosti 50 km/h ujede automobil 41.7 metrů
Při rychlosti 60 km/h ujede automobil 50.0 metrů / 50 m
Při rychlosti 80 km/h ujede automobil 66.7 metrů
Při rychlosti 100 km/h ujede automobil 83.3 metrů / 85 m
Při rychlosti 130 km/h ujede automobil 108.3 metrů / 110 m
( za lomítkem zaokrouhleně, pro jednodušší zapamatování)
Reakční doba se skládá z:
Percepční doby: Čas potřebný k vnímání nebezpečí
Rozhodovací doby: Čas potřebný k rozhodnutí, jak reagovat
Motorické doby: Čas potřebný k provedení fyzické akce
obvykle trvá 1 - 2 vteřiny
Záleží na pozornosti, kondici, spánku ... řidiče.
Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě
náhlého snížení rychlosti nebo
náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.
Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled (dohledová vzdálenost).
Brzdná dráha roste s druhou mocninou rychlostiKinetická energie roste s rychlostí kvadraticky
Jinými slovy, pokud se rychlost objektu zdvojnásobí, jeho kinetická energie se zvýší čtyřikrát
Kinetická energie automobilu při různých hmotnostech a rychlostech (v J (joulech)
Hmot nost |
10 km/h |
20 km/h |
30 km/h |
50 km/h |
80 km/h |
90 km/h |
100 km/h |
130 km/h |
150 km/h |
1.0 t |
3.858 |
15.432 |
34.722 |
96.451 |
246.914 |
312.500 |
385.802 |
652.006 |
868.056 |
1.5 t |
5.787 |
23.148 |
52.083 |
144.676 |
370.370 |
468.750 |
578.704 |
978.009 |
1.302.083 |
2.0 t |
7.716 |
30.864 |
69.444 |
192.901 |
493.827 |
625.000 |
771.605 |
1.304.012 |
1.736.111 |
2.5 t |
9.645 |
38.580 |
86.806 |
241.127 |
617.284 |
781.250 |
964.506 |
1.630.015 |
2.170.139 |
Hodnoty jsou zaokrouhleny na nejbližší celé číslo pro lepší přehlednost.
Tyto výsledky ukazují, jak kinetická energie roste s rychlostí a hmotností vozidla
kvadraticky.
Brzdná dráha vozidla závisí na jeho počáteční rychlosti a decceleračních schopnostech,
které mohou být ovlivněny mnoha faktory, včetně stavu vozovky, pneumatik a brzd.
Pro mokrou vozovku se obvykle používá nižší deccelerační hodnota kvůli sníženému tření.
Suchá vozovka: Deccelerační hodnoty mohou být v rozmezí přibližně 6 až 9 m/s².
Toto je ideální stav, kdy je vozovka suchá a poskytuje dobré tření mezi pneumatikou a vozovkou.
Mokrá vozovka: Na mokré vozovce může deccelerace klesnout na 3 až 5 m/s².
Mokrá povrch snižuje tření, což vede k delším brzdným dráhám.
Zasněžená vozovka: Na mírně zasněžené nebo zledovatělé vozovce může deccelerační hodnota klesnout ještě níže, často se pohybuje od 1 do 3 m/s².
Extrémně kluzké podmínky, jako je led, mohou snížit deccelerační hodnotu i pod 1 m/s², což značně zvyšuje riziko prokluzu a delší brzdné dráhy
Brzdná dráha vozidla
Brzdná dráha vozidla
Rychlost (km/h) |
Suchá vozovka 6 m/s² (m) |
Suchá vozovka 9 m/s² (m) |
Mokrá vozovka 3 m/s² (m) |
Mokrá vozovka 5 m/s² (m) |
10 |
3,4 m |
3,2 m |
4,1 m |
3,5 m |
30 |
14,1 m |
12,2 m |
19,9 m |
15,3 m |
50 |
30,0 m |
24,6 m |
46,0 m |
33,2 m |
90 |
77,1 m |
59,7 m |
129,2 m |
87,5 m |
100 |
92,1 m |
70,6 m |
156,4 m |
104,9 m |
130 |
144,8 m |
108,6 m |
253,4 m |
166,5 m |
Tabulka ukazuje přibližné brzdné dráhy pro různé rychlosti a povrchy vozovky. Hodnoty ukazují, jak deccelerační hodnoty a rychlost vozidla
ovlivňují délku brzdné dráhy na suchých a mokrých vozovkách. Čím vyšší deccelerační hodnota, tím kratší brzdná dráha.
Odstředivá síla v zatáčce
Odstředivá síla působící na automobil v zatáčce
Odstředivé síly v kilogramech
Hmotnost vozidla: 1,0 t
Rychlost (km/h) |
Poloměr 25 m (kg) |
Poloměr 50 m (kg) |
Poloměr 75 m (kg) |
10 |
113.17 |
56.58 |
37.72 |
30 |
339.52 |
169.76 |
113.17 |
50 |
452.69 |
226.34 |
150.89 |
90 |
811.55 |
405.77 |
270.51 |
100 |
901.72 |
450.86 |
300.57 |
130 |
1306.52 |
653.26 |
435.51 |
Hmotnost vozidla: 1,5 t
Rychlost (km/h) |
Poloměr 25 m (kg) |
Poloměr 50 m (kg) |
Poloměr 75 m (kg) |
10 |
169.76 |
84.88 |
56.58 |
30 |
509.27 |
254.64 |
169.76 |
50 |
678.02 |
339.52 |
226.34 |
90 |
1218.45 |
609.23 |
406.15 |
100 |
1353.36 |
676.68 |
451.12 |
130 |
1956.59 |
978.29 |
652.19 |
Hmotnost vozidla: 2,0 t
Rychlost (km/h) |
Poloměr 25 m (kg) |
Poloměr 50 m (kg) |
Poloměr 75 m (kg) |
10 |
226.34 |
113.17 |
75.45 |
30 |
678.02 |
339.52 |
226.34 |
50 |
904.02 |
452.69 |
301.79 |
90 |
1627.37 |
813.68 |
542.46 |
100 |
1808.03 |
904.02 |
602.68 |
130 |
2613.05 |
1306.52 |
870.52 |
Hmotnost vozidla: 2,5 t
Rychlost (km/h) |
Poloměr 25 m (kg) |
Poloměr 50 m (kg) |
Poloměr 75 m (kg) |
10 |
282.72 |
141.36 |
94.24 |
30 |
848.17 |
424.09 |
282.72 |
50 |
1130.89 |
565.44 |
376.96 |
90 |
2033.24 |
1016.62 |
677.74 |
100 |
2251.78 |
1125.89 |
750.59 |
130 |
3265.22 |
1632.61 |
1087.17 |
Odstředivá síla působící na automobil v zatáčce
Vzorec: F = mv^2 / r
kde:
F je odstředivá síla v newtonech (N),
m je hmotnost automobilu v kilogramech (kg),
v je rychlost automobilu v metrech za sekundu (m/s),
r je poloměr zatáčky v metrech (m).
Příklady:
Pro automobil o hmotnosti 1 000 kg, jedoucí rychlostí 20 m/s, v zatáčce s poloměrem 50 m, je odstředivá síla 8 000 N.
Pro automobil o hmotnosti 1 500 kg, jedoucí rychlostí 15 m/s, v zatáčce s poloměrem 30 m, je odstředivá síla 11 250 N.
Výpočet brzdné dráhy
Vzorec: d = v^2 / (2a)
kde:
d je brzdná dráha v metrech (m),
v je rychlost vozidla v metrech za sekundu (m/s),
a je deccelerace v metrech za sekundu čtverečný (m/s²).
Příklady:
Pro automobil jedoucí rychlostí 30 m/s s deccelerací 5 m/s² je brzdná dráha 90 m.
Pro automobil jedoucí rychlostí 20 m/s s deccelerací 10 m/s² je brzdná dráha 20 m.
Kinetická energie automobilu
Vzorec: Ek = 1/2 mv^2
kde:
Ek je kinetická energie v joulech (J),
m je hmotnost automobilu v kilogramech (kg),
v je rychlost automobilu v metrech za sekundu (m/s).
Příklady:
Pro automobil o hmotnosti 1 000 kg a rychlosti 20 m/s je kinetická energie 200 000 J.
Pro automobil o hmotnosti 1 500 kg a rychlosti 30 m/s je kinetická energie 675 000 J.
eTechničák eTP - eTechnickýPrůkaz
eTechničák. Jak dostat technický průkaz k autu do iPhonu nebo Androidu a jak ho používat
Registr vozidel - Elektronický velký technický průkaz
https://www.registr-vozidel.cz/caste-dotazy/elektronicky-velky-technicky-prukaz
Stahujte aplikaci eTechničák (zdarma)
Pro Android → Google Play
Aktuální velikost byla cca 34 MB
Pro iPhone → App Store
Aktuální velikost byla cca 73 MB
Jednoduchá webová aplikace
Měření reakční doby pro kliknutí myší nebo kliknutí prstem na dotykovou obrazovku
Aplikace je napsána s použitím HTML, CSS a JavaScriptu.
App je popsaná v třech hlavních částech kódu: HTML struktura, CSS styly a JavaScriptová logika?
Celý kód můžeme rozdělit do tří hlavních částí:
HTML struktura,
CSS styly,
JavaScript logika.
Každá část hraje klíčovou roli ve fungování webové aplikace pro měření reakční doby.
Podívejte se přímo do kódu stránky, kód je podrobně popsaný
1. HTML Struktura
A. Hlavička (<head>)
<meta charset="UTF-8">: Určuje kódování dokumentu jako UTF-8 pro podporu mezinárodních znakových sad.
<title>: Nastavuje titulek stránky na "Reakční doba kliknutí".
B. Styl (<style>)
Obsahuje CSS pravidla pro stylování prvků stránky. Styly jsou definovány přímo v hlavičce dokumentu pro jednoduchost.
C. Tělo (<body>)
<div id="circles">: Kontejner pro kruhové prvky (<div class="circle">), které symbolizují semafory pro test.
<div id="instructionText">: Obsahuje instrukce pro uživatele, jak používat aplikaci.
<div id="result">: Prvek pro zobrazení výsledků testu.
<div id="startButton" onclick="prepareTest()">: Tlačítko pro spuštění testu s událostí onclick, která aktivuje JavaScriptovou funkci prepareTest.
2. CSS Styly
A. .circle
Definuje vizuální vlastnosti kruhů, včetně velikosti, barvy, zaokrouhlení a skrytí do aktivace.
B. #result, #startButton, #instructionText
Určuje společné styly pro tyto elementy, jako je skrytí a odsazení, s výjimkou #instructionText, který je zobrazen od začátku.
C. #result span
Zvýrazňuje čas reakce uvnitř elementu #result pro lepší vizuální rozlišení.
D. #startButton
Nastavuje vzhled tlačítka START, včetně barvy, rozměrů a stylování textu.
3. JavaScript Logika
A. Proměnné
startTime: Uchovává čas startu testu.
testReady: Logická hodnota určující, zda je test připraven k měření reakční doby.
B. Funkce prepareTest
Skryje tlačítko START, instrukce a výsledkový prvek.
Nastaví kruhy na červenou a připraví je k zobrazení.
Naplánuje spuštění testu po náhodném intervalu.
C. Funkce startTest
Změní barvu kruhů na zelenou, zaznamená startovní čas a označí test jako připravený.
Zobrazí výsledkový prvek s textem "START".
D. Funkce recordClick
Po kliknutí na kruh vyhodnotí reakční dobu.
Zobrazí výsledek s hodnocením výkonu.
Znovu zobrazí tlačítko START a instrukce pro nový pokus.
E. Funkce showStartButton
Skryje kruhy a zobrazí tlačítko START a instrukce pro další pokus.
F. Event Listener
Přidává posluchače události click na kruhy, které spustí funkci recordClick při kliknutí.
1. HTML Struktura
1.A. <head> Sekce
1.A.1. <meta charset="UTF-8">: Nastavuje kódování znaků dokumentu na UTF-8.
1.A.2. <title>Reakční doba kliknutí</title>: Definuje titulek webové stránky zobrazený v prohlížeči.
1.B. <style> Sekce
Tato sekce obsahuje interní CSS styly, které definují vzhled webové stránky.
1.C. <body> Sekce
1.C.1. <div id="circles">: Obsahuje tři div elementy s třídou circle, které slouží jako cíle pro klikání.
1.C.2. <div id="instructionText">: Zobrazuje instrukce pro uživatele.
1.C.3. <div id="result">: Slouží k zobrazení výsledku reakční doby uživatele.
1.C.4. <div id="startButton" onclick="prepareTest()">: Tlačítko pro zahájení testu.
2. CSS Styly
2.A. .circle
Nastavuje vzhled kruhů: velikost, barvu, zaokrouhlení, a skrývá je.
2.B. #result, #startButton, #instructionText
Definuje společné styly pro zobrazení těchto elementů: skrytí a odsazení.
2.C. #result span
Specifikuje styl pro zvýraznění času výsledku.
2.D. #instructionText
Určuje, že instrukční text bude vždy zobrazen a zarovnán na střed.
2.E. #startButton
Definuje vzhled tlačítka pro zahájení testu.
3. JavaScript Logika
3.A. Inicializace proměnných
3.A.1. startTime: Uchovává čas startu testu.
3.A.2. testReady: Indikátor, zda je test připraven.
3.B. Funkce prepareTest
Připravuje test tím, že skryje určité prvky a nastaví semafor na červenou.
3.C. Funkce startTest
Zahájí test změnou barvy semaforu na zelenou a zaznamenáním času startu.
3.D. Funkce recordClick
Vypočítá reakční dobu od změny na zelenou a zobrazí výsledek.
3.E. Funkce showStartButton
Obnovuje prvky UI pro další pokus o test.
3.F. Přiřazení Event Listenerů
Kruhy jsou vybaveny posluchačem události click, který spouští recordClick při kliknutí.
V tomto kódu vytváříme webovou aplikaci pro měření reakční doby uživatele.
Kód obsahuje HTML strukturu, CSS styly a JavaScriptovou logiku pro interaktivní test reakční doby.
HTML Struktura
Div s ID circles: Obsahuje tři div elementy s třídou circle, které reprezentují vizuální semafory pro uživatele. Tyto kruhy se změní z červené na zelenou barvu jako signál pro uživatele, aby klikl.
Div s ID instructionText: Zobrazuje instrukce pro uživatele. Tyto instrukce jsou rozděleny na několik řádků pomocí <br> tagů pro lepší čitelnost.
Div s ID result: Určený pro zobrazení výsledků testu reakční doby. Na začátku je skrytý a zobrazí se pouze po spuštění testu.
Div s ID startButton: Modré tlačítko, které uživatel použije pro zahájení testu. Po kliknutí se skryje, a tím umožní testování.
CSS Styly
Třída .circle: Definuje vizuální vzhled semaforů - kulaté tvary s počáteční červenou barvou, které se zobrazí, když je test připraven.
ID #result, #startButton, #instructionText: Styly pro umístění a vzhled textu výsledků, tlačítka START a instrukčního textu. Specifikace pro #result zahrnuje zvýraznění samotného času reakce pomocí <span> elementu pro lepší vizuální odlišení.
Tlačítko #startButton: Stylování modrého tlačítka START, včetně velikosti, barvy, fontu a zarovnání.
JavaScript Logika
Globální proměnné: startTime pro zaznamenání času spuštění testu a testReady pro kontrolu, zda je test v aktivním stavu.
Funkce prepareTest(): Připravuje scénu pro test tím, že skryje tlačítko START a instrukce, zobrazí semafory a nastaví je na červenou. Po náhodném intervalu spustí startTest().
Funkce startTest(): Mění barvu semaforů na zelenou a zaznamenává čas spuštění testu, signalizuje uživateli, že může začít reagovat.
Funkce recordClick(): Hodnotí uživatelovu reakci. Pokud uživatel klikne v pravý moment, vypočítá se reakční doba, zobrazí se výsledek s případným hodnotícím komentářem. Použití innerHTML umožňuje vložení formátovaného textu s <span> elementem pro zvýraznění času.
Funkce showStartButton(): Obnovuje scénu pro další test tím, že znovu zobrazí tlačítko START a instrukce a skryje semafory.
Tato struktura umožňuje uživatelům testovat svou reakční dobu kliknutím na zeleně zbarvený semafor co nejrychleji po jeho zobrazení. Výsledky jsou okamžitě zobrazeny s hodnocením a uživatel má možnost test opakovat.
21 oko bere ;-)