31. ledna 2025

Projekt kódování

Kódování



 Jak by měl vypadat komplexní a profesionální postup při návrhu a implementaci softwarového projektu?

Konkrétně mě zajímá:
– jak navrhnout strukturu projektu (adresáře, moduly, názvy),
– podle jaké architektury nebo logiky kód organizovat (např. OOP, ETL, MVC, mikroslužby),
– jak systematicky přistoupit k psaní modulárního, znovupoužitelného a škálovatelného kódu,
– jak od začátku zapracovat automatizované testování (unit, integration),
– jak implementovat efektivní logování pro ladění a provoz,
– jak dokumentovat (včetně generované i ručně psané dokumentace),
– jak integrovat linting, formátování a statickou analýzu,
– jak zvolit a nastavit správné nástroje (např. CI/CD, správce závislostí, virtualizace, task runner),
– jak spravovat konfigurace a citlivá data (např. dotenv, secrets manager),
– jak celý projekt připravit na růst, údržbu a týmovou spolupráci.

Existuje doporučený „workflow“ nebo sada osvědčených zásad (best practices), podle které se řídit?

Clean Architecture, Paterns Technology






1. Modularizace a čistý kód

Cíl: Rozdělit kód do samostatných, jednoúčelových modulů.

  • Výhody:

    • Zvyšuje čitelnost a udržovatelnost.

    • Usnadňuje testování jednotlivých částí.

    • Snižuje riziko chyb při změnách.​

Doporučení:

  • Používejte principy SOLID.

  • Vyhýbejte se globálním proměnným a statickým metodám.​


🧪 2. Unit testy

Definice: Testy zaměřené na ověření správnosti jednotlivých funkcí nebo metod v izolaci.

  • Charakteristiky:

    • Rychlé a spolehlivé.

    • Nezávislé na externích systémech.

    • Používají mocky nebo stuby pro nahrazení závislostí.Wikipedia

Nástroje:


🔄 3. Test-Driven Development (TDD)

Proces:

  1. Napsat test, který selže.

  2. Implementovat minimální kód pro úspěšné splnění testu.

  3. Refaktorovat kód bez změny chování.

Výhody:

  • Zajišťuje vysoké pokrytí kódu testy.

  • Podporuje lepší návrh a modularitu.

  • Usnadňuje refaktoring.​


🧪 4. Mockování a test doubles

Typy:

  • Mocky: Ověřují, zda byly volány určité metody s očekávanými parametry.

  • Stuby: Vrací předdefinované hodnoty bez ověřování interakcí.

  • Faky: Jednoduché implementace s omezenou funkcionalitou.​

Nástroje:

  • Java: Mockito.

  • JavaScript: Sinon.js.

  • Python: unittest.mock.​


📊 5. Pokrytí kódu (Code Coverage)

Metody měření:

  • Statement coverage: Kolik řádků kódu bylo vykonáno.

  • Branch coverage: Kolik větví (if/else) bylo otestováno.

  • Function coverage: Kolik funkcí bylo zavoláno.​

Nástroje:

  • Java: JaCoCo.

  • JavaScript: Istanbul.

  • Python: coverage.py.​


🔗 6. Integrační testy

Cíl: Ověřit spolupráci mezi různými moduly nebo systémy.​

  • Charakteristiky:

    • Testují více komponent dohromady.

    • Méně se spoléhají na mocky.

    • Pomalejší než unit testy, ale důležité pro odhalení chyb v integraci.​


🔁 7. Regresní testování

Definice: Opakované spouštění testů po změnách v kódu k ověření, že nedošlo k nechtěným chybám.​

  • Automatizace:

    • Integrace do CI/CD pipeline.

    • Spouštění testů při každém commitu nebo pull requestu.​


📚 8. Dokumentace a workflow

Best practices:

  • Testy slouží jako živá dokumentace chování systému.

  • Používejte nástroje pro generování dokumentace z testů.

  • Zahrňte testování do vývojového workflow od začátku.​


🔧 9. Frameworky a nástroje

Java:

  • JUnit, TestNG, Mockito.​

JavaScript:

  • Jest, Mocha, Sinon.js.​

Python:

  • pytest, unittest, coverage.py.​

CI/CD:

  • Jenkins, GitLab CI/CD, GitHub Actions.​


📖 Doporučené zdroje







reddit


https://www.reddit.com/r/ChatGPTCoding



learn programming
https://www.reddit.com/r/learnprogramming


chrome extensions
https://www.reddit.com/r/chrome_extensions/comments/1k1yvmj/screen_sharing_stress_this_chrome_extension/



#dev

Žádné komentáře: