31.07.16

Malá privatizace

Malá privatizace





Mall, Alza.cz a ti druzí. Proč se z Česka stal ráj e-shopů

Výjimečný boom české e-komerce souvisel s malou privatizací


Čtení na víkend – Je to zajímavá situace. V Česku bylo v roce 2012 podle odhadů APEK přes 20 tisíc e-shopů, zatímco na podstatně větším trhu britském, navíc trhu s globální obslužností, jich bylo jen o polovinu více, celkem 30 000 e-shopů. Čím to? Proč je v Česku v módě, že má každý e-shop, a proč každý měsíc vznikají stovky nových e-shopů?

Když odmyslíme od faktu, že možnost zřídit si e-shop je snadnější a levnější než kdy dříve a politika přivýdělku bokem je díky krizi zajímavější, má fenomén české e-komerce i zajímavé zázemí. Jím je dědictví malé privatizace. Proto je také vývoj e-komerce v Česku do určité míry jiný než v zahraničí. A stojí za to se u něj na chvíli pozastavit.

Malá privatizace převedla maloobchod do rukou veksláků

Malá privatizace byl způsob, jímž se porevoluční vláda snažila převést dosud státní majetek v podobě malých provozoven a obchodů na soukromé subjekty, tedy firmy a živnostníky. Právní rámec vznikl v roce 1990 a předpokládala se z části restituce původním majitelům, dále nabídka drobných provozoven formou veřejných aukcí, za peníze. Aukce běžely v letech 1991–1992, prodalo se tak přes 23 tisíc podnikatelských jednotek a utržilo přes 34 miliard Kč. Toliko konstatování ekonomické, které vedlo Václava Klause ke konstatování, že malá privatizace byla úspěšná




... Poslední skupinou maloobchodu byli drobní začínající podnikatelé, kteří si otevřeli "v garáži" obchod, kde nabízeli zboží, a kteří se později profesionalizují, spíše se ale utahají a zemřou vyčerpáním při příchodu řetězců... 




czc.cz
mironet.cz
e-shop
eshop


Patrick Zandl









Vzorová socialistická obec Rovná. Projekt, který nevyšel, bojuje o poslední šanci


Broumov


Stejná cena, méně zboží. Našli jsme triky výrobců, projděte si jejich přehled





1989



Žádné komentáře: