3. března 2024

Většina znáte Šmejdy

Většina jistě znáte Šmejdy


Ale kdo je šmejd? 
Šmejd je obvykle firma nebo obchodník, který má neetické firemní nebo obchodní praktiky.

Například:
jak asi na dopis níže
zareaguje člověk, který nemá příliš silné kritické myšlení nebo moc neumí s internetem?
Možná tomu dopisu uvěří. V to doufá (spoléhá) dotyčný obchodník a nebo firma. 

Nabídne vám tedy pojistku kolem 6000 Kč 
Běžná cena se pohybuje cca kolem 2500 - max. 3000 Kč
Nejnižší cena se pohybuje kolem 2000 Kč

pro zvětšení klikněte nebo si obrázek stáhněte


Porovnání běžných cen za pojištění automobilu na internetu:
 

pro zvětšení klikněte nebo si obrázek stáhněte


Pokud by pojišťovna poslala cenu kolem 2500 Kč, asi bych nabídku ani neporovnával.
Přišla by mi na první pohled ok.
Mimochodem, myslíte si, že firmy neumějí zlepšovat (zefektivňovat) své podnikání tak,
aby často dlouhodobě mohli (třeba i nepatrně) snižovat ceny?




Jaké jsou neetické business (obchodní) praktiky?

Neetické obchodní praktiky zahrnují širokou škálu různého jednání. Jedná se o jednání v rozporu s etickými normami, principy férového a spravedlivého? obchodu.
Tyto praktiky mohou například zahrnovat: 
jak nepřímé, tak přímé pokusy o manipulaci, zneužívání důvěry nebo obcházení právních předpisů za účelem zisku nebo konkurenční výhody, nebo také třeba nemožnost nebo cílená složitost opravy ... .


Níže je krátký přehled některých z těchto praktik: 


Manipulativní až prolhaný marketing:

Klamavá reklama: Prezentace produktů nebo služeb způsobem, který je zavádějící nebo nepravdivý.
Skrytá reklama: Marketingové sdělení prezentované jako objektivní obsah nebo názor bez jasného upozornění, že jde o reklamu.
Falešné recenze: Publikování nepravdivých pozitivních recenzí na vlastní produkty nebo negativních recenzí na produkty konkurence. 


Prolobování obcházení zákonů a nefér výhod:

Neplacení obvyklých daní: Využívání daňových úniků nebo daňových rájů k minimalizaci nebo úplnému vyhnutí se daňovým povinnostem.
Získání dotací: Neoprávněný nebo neetický způsob, jak získat státní nebo mezinárodní dotace nebo subvence aniž by je získala celá konkurence.
Oligopolní postavení: Vytváření nebo udržování tržního prostředí, kde jeden nebo několik podniků kontroluje většinu trhu. To může výrazně omezovat konkurenci a to vede k vysokým cenám, zastavení inovací, nižší kvalitě ... 


Neetické chování vůči zaměstnancům, dodavatelům, zákazníkům:

Kartelové dohody: Tajné dohody mezi konkurenty o cenách, tržních podílech nebo výrobních kvótách.
Vykořisťování pracovní síly: Pracovní podmínky pod hranicí důstojnosti, včetně neadekvátního odměňování, nadměrných pracovních hodin nebo nebezpečných pracovních podmínek.
Nátlakové taktiky na dodavatele: Vynucování nerealisticky nízkých cen nebo neetických smluvních podmínek.
Exkluzivní dohody: Omezování možnosti dodavatelů nebo distributorů spolupracovat s konkurencí.
Záměrně malinké texty: Omezování informovanosti některých skupin lidí, kteří mají například špatný zrak. Jistě jste si všimli v některých? supermarketech velikosti fontu u ceny za jednotku.
Například ceny za 1 kg. (Tyto firmy se snaží odrbat lidi s tělesným postižením!) 

Skryté poplatky,
Falšování produktů,
Cíleně nekvalitní složení (potravin) jako údajně kvalitní, 
Sleva pouze za sdělení osobních údajů, nebo přímo za šmírování přes app v mobilu ... 
Ale většina bude asi lhostejná nebo to bagatelizovat?
Zajímavé že nemalá část z nich se bude divit že si některé tyto hnusné praktiky v Německu nedovolí.



Nerespektování soukromí a datové bezpečnosti:

Neoprávněné shromažďování nebo používání osobních údajů bez srozumitelného souhlasu.
Nedostatečná ochrana osobních dat před únikem nebo zneužitím.


A řada dalších

Tyto praktiky nejenže poškozují konkurenceschopné prostředí, firmy, spotřebitele, ale mohou mít také dlouhodobý negativní dopad na rozvoj společnosti, životní prostředí ... .
Etický obchod je klíčový pro rozvoj společnosti a důvěru veřejnosti v podnikání.



Často při setkání s lidmi, kteří třeba pracují pro velikou firmu nebo korporát a neeticky, nemá žádný smysl, se s těmito lidmi bavit o těchto někdy až zločinných? praktikách!
Představte si, jak byste se cítili a jednali Vy, pokud by Vám někdo i jen vzdáleně naznačoval, že pracujete pro něco jako pro mafii.
Velmi pravděpodobně (95?%) byste firmu, pro kterou pracujete, zkoušeli za každou cenu různě obhajovat. 

Ano, podnikání je náročné! Ano podnikání je o předbíhání konkurence! Ano, podnikání je riskantní! Ano, podnikání je o ekonomickém rozvoji společnosti!
Ale podnikání by neměla být činnost mafie v "bílých rukavičkách" se super marketingem a úžasným PR!



Vývoj platů a mezd v porovnání s HDP


NKÚ
ÚOHS ÚHOS


antimonopolní úřad



-----------------------------------------------------------
Pod čarou drobným písmem

U kterých větších firem, vidíte férové podnikání? 

Které firmy, mají naopak hlavní cíl získání na určitém trhu dominantního či oligopolního postavení,
s cílem, který jim následně umožní obcházet pravidla, korumpovat zákonodárce, neplatit obvyklé daně ... ?

StartUPy bývají neskutečně inovativní firmy, zapálení nadšenci pro různé často až neuvěřitelné cíle. 
Žel často i na úkor zdraví, férového přístupu ... 
Mnoho z nich nakonec ale zkrachuje.

Ale co na nich může být špatně? 
Úspěšné startupy, pokud se jim podaří zamýšlená výrazná dominance na nějakém trhu, často tento trh na dlouhou dobu velmi (negativně) může pokřivit.
Stanou se z nich časem žel asi příliš často "brontosauři" bránící někdy i desetiletí rozvoji, inovacím ... . 

Drobná retro - aktualizace



1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Noo tedy!
Díky