31. ledna 2019

Jak legalizovat černou stavbu?

Jak legalizovat černou stavbu?


Jak tuto situaci černé stavby řešit?
 
Stavby do 25 m² a do pěti metrů výšky na pozemku u rodinného domu či chaty se obejdou bez  povolování.
 
Pokud přístavba k původní stavbě stojí na parcele druhu např. zahrada, orná půda, vinice, sad, travnatá plocha – budete muset doložit stavebnímu úřadu, že proběhlo řízení o vynětí ze zemědělského půdního fondu (ZPF)


Malý domek bez stavebního povolení


Nezapsané stavby a přístavby - co s nimi?



Přestavek z neoprávněné a nepovolené stavby
Neoprávněná a nepovolená stavba


Legalizace stavby do roce 2021 a poté.
Jak probíhá dodatečné stavební povolení?
Revize katastru nemovitostí – co to je?




Zjistili jste při nákupu nebo prodeji nemovitosti černou stavbu a potřebujete ji legalizovat?



Černé stavby dodatečně od roku 2021 legalizovat nepůjde



Jak legalizovat stavbu 100 nebo 200 let starou?


U starých staveb lze těžko předpokládat, že majitel bude disponovat správním rozhodnutím, kterým byla stavba povolena.
U těchto starých staveb se vychází z toho, že nelze prokázat ani že je stavba legální, ani nelegální.
Využije se postup podle § 125 stavebního zákona.
Podle odstavce platí, že stavební úřad může majiteli stavby nařídit, aby pořídil dokumentaci skutečného provedení stavby. Pokud není nezbytná úplná dokumentace skutečného provedení stavby, uloží stavební úřad pouze pořízení zjednodušené dokumentace (pasport stavby).
Tato dokumentace (popř. pasport) se předloží stavebnímu úřadu a tím je záležitost vyřízena.


Stavební zákon 183/2006 Sb. 
Poslední změna zákona: 15. 4. 2016
§ 125Dokumentace skutečného provedení stavby

(3) Neplní-li vlastník stavby povinnost podle odstavce 1, stavební úřad mu nařídí, aby pořídil dokumentaci skutečného provedení stavby. Pokud není nezbytná úplná dokumentace skutečného provedení stavby, uloží stavební úřad pouze pořízení zjednodušené dokumentace (pasport stavby), pokud ji stavebník nepořídil sám.



Diskuse k novému stavebnímu právu

Vyžadujete k ověření pasportu stavby také revize vnitřních instalací a v dokumentaci zakreslení všech rozvodů instalací?
Vyhl.č.62/2013 Sb. o dokumentaci staveb, příloha č. 7 toto neuvádí.











Máte na katastru vše v pořádku?

Legalizace stavby - dodatečná kolaudace - dodatečné stavební povolení




 Lze zlegalizovat černou stavbu, i když nebyla povolena ani dodatečně?

 Může se stát, že vlastník černé stavby, který nebyl schopen splnit podmínky pro vydání dodatečného stavebního povolení, stavbu prodá. Zákon nemá v úmyslu „trestat“ nového vlastníka povinností odstranit stavbu, aniž by dostal možnost její legalizace.
Ombudsman ve svém sborníku o černých stavbách (1) vyjádřil názor, že pokud nový vlastník poté, co bylo nařízeno odstranění stavby, požádá o dodatečné stavební povolení s odkazem na § 101 správního řádu a doloží veškeré požadované listiny (plány, souhlasná stanoviska dotčených orgánů apod.), může stavební úřad stavbu dodatečně povolit. Tato praxe je podpořena i judikaturou. (2)




Legalizace černé stavby (garáže) - postup - bezplatnapravniporadna.cz


Zápis novostavby do katastru nemovitostí


Dodatečné zapsání staré stavby do katastru - geometrický plán nutností?


BP - Stará (ne)známá superficiální zásada





Nový stavební zákon a zápisy do katastru nemovitostí

1. ZÁKLADNÍ POJMY
DROBNÁ STAVBA
POZEMEK
ZÁPIS DO KATASTRU NEMOVITOSTÍ
- Řízení o povolení vkladu 
- Záznam 
- Poznámka
2. DOKONČENÁ STAVBA
- Geometrický plán
- Doklad o přidělení čísla popisného nebo evidenčního
- Doklady o účelu užívání stavby
- Podklady pro zápis vlastnického práva
PODKLADY PRO ZÁPIS STAVEB DŘÍVE POSTAVENÝCH
3. ROZESTAVĚNÉ BUDOVY
PODKLADY PRO ZÁPIS ROZESTAVĚNÉ BUDOVY
- Doklady o vymezeném budoucím způsobu využití rozestavěné budovy
- Podklady pro zápis vlastnického práva k rozestavěné budově
4. DALŠÍ ZÁPISY V KATASTRU NEMOVITOSTÍ
- Budova na lesním pozemku
- Budova na zemědělském pozemku
- Stavba na více parcelách
- Stavba ve více katastrálních územích
- Budova dokončená po zápisu rozestavěné budovy do katastru nemovitostí
- Sloučení staveb
- Rozdělení stavby
- Přístavba stavby
- Změna druhu pozemku pod stavbou
- Odstranění (zrušení) stavby
- Změna způsobu využití stavby


Formuláře, elektronická podání
www.cuzk.cz


Katastrální úřad | Formuláře ke stažení



definice "zbořeniště"

1000 OTÁZEK KE STAVEBNÍMU PRÁVU se zaměřením na problematiku územního plánování







Kdo bydlí, kdo staví a kdo k tomu píše zákony?   OVM
Diskuse ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové, výkonné ředitelka Svazu měst a obcí Radky Vladykové a právníka Petra Svobody.


Nový stavební zákon by mohl podle svazu měst a obcí ohrozit povolování staveb na rok


Dostálová podlehla tlaku. Slibovaný stavební zákon zůstává po změnách vykostěný 2020










Zápis staré stavby do katastru nemovitostí
Potvrzení o zániku práva odpovídajícího věcnému břemeni

4 komentáře:

  1. Anonymní7/19/2019

    záloha:

    Diskuse k novému stavebnímu právu
    Zpět na seznam témat

    Diskuse na téma: Kolegové, vyžadujete k ověření pasportu stavby také revize vnitřních instalací a v dokumentaci zakreslení všech rozvodů instalací? Vyhl.č.62/2013 Sb. o dokumentaci staveb, příloha č. 7 toto neuvádí



    Příspěvek Autor Vloženo
    § 96a odst. 5 SZ společný územní souhlas a ohlášení Dotaz - Lze se na usnesení o provedení územního a stavební řízení odvolat ? V tomto § neni napsáno, že se nelze odvolat.

    Jenky 31.1.2018 10:13:28
    Jen bych kolegu doplnil: Ten doklad, který osvědčuje, že budova byla uvedena do užívání, byste měl získat od předchozího vlastníka. Pokud doklady neexistují, modlete se, aby Vám to udělal stavební úřad podle § 125 stavebního zákona. Pokud ne (ani bych se moc nedivil), tak se stavba bude muset dodatečně povolovat. Hodně štěstí.

    KV 25.1.2016 9:55:56
    § 31a zákona o obcích č. 128/2000 Sb. (1) Čísla popisná a evidenční přiděluje obecní úřad a) v případě nově vzniklé budovy, která je stavbou vyžadující stavební povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu, na základě písemné výzvy příslušného stavebního úřadu13b), b) v ostatních případech na základě písemné žádosti vlastníka budovy, jejíž přílohou je geometrický plán a doklad, který osvědčuje, že budova byla uvedena do užívání; přílohy se nevyžadují, dochází-li na základě žádosti vlastníka budovy k přečíslování budovy již zapsané v katastru nemovitostí, anebo jde-li o budovy uvedené v § 31 odst. 2 písm. c). (2) Obecní úřad sdělí v případě podle odstavce 1 písm. a) neprodleně příslušnému stavebnímu úřadu údaje o čísle popisném nebo evidenčním a jeho příslušnosti k části obce, popřípadě název ulice, do níž stavební objekt náleží, a údaje o čísle orientačním. (3) O přidělení čísla popisného, evidenčního nebo orientačního vydá obecní úřad vlastníku budovy písemný doklad. (4) Při zániku budovy obecní úřad přidělená čísla zruší. (5) Při zániku ulice nebo jiného veřejného prostranství se přidělená čísla orientační zrušují. (6) Při zániku části obce rozhodne obec o přečíslování budov v zanikající části obce. (7) K očíslování, přečíslování nebo zrušení číslování budovy dochází zápisem do základního registru územní identifikace, adres a nemovitostí

    OdpovědětVymazat
  2. Anonymní7/19/2019

    pokračování

    25.1.2016 8:25:56
    Preji dobrý den, budu rád, kdyz zde najdu návod rešení mého problému / odkoupeny dum z roku 1975 od ( dnes nástupnická organizace) SCVK. Tento dum Scvk používala jako služební byt pro správce vodárny. Na katastru je veden na stavební parcele ale jen jako jiná stavba nemá tedy cp. ani císlo evidencní . Proto každý kdo užíval tento služební byt byl prihlášen na jiné adrese která byla v užívání Scvk . Nedochovaly se žádné dokumenty . Tento dum nemel vyporádaný pozemek . Ten se již podarilo zlegalizovat a zaplatit . Ted stojím pred problémem jak domu zajistit císlo popisné a prosím o radu kde zacít . Na katastru nemovitostí je tento dum legalizován notárským razítkem . Dekuji Jaroslav Pilar 23.1.2016 15:45:48
    Budte rádi, že je váš stavební úrad ochotem overit pasport, místo aby s vámi vedl rízení o prestupku. Pasport totiž v žádném prípade neslouží k tomu, aby se dodatecne legalizovaly nepovolené stavby ci stavební úpravy a užívání stavby k jinému úcelu, než jak byla zkolaudována.

    2.6.2015 12:45:09
    Dobrý den, pronajal jsem si cást objektu na zrízení provozovny. Stavba je z 80. let, dokumentace se dochovala cástecne, dochovala se dodatecná kolaudace,kdy byl objekt kolaudován k jinému úcelu než jak je využíván dnes. Zpracovali jsme pasport stavby a ted si stavební úrad vzpomnel, že by chteli požární rešení stavby /neco jako zjednodušené PBRS/. Mají na to vubec nárok? Nikde není psáno, že by toto melo být soucástí pasportu. Dekuji za odpoved jirka 1.6.2015 7:50:02
    Nejak nechápu, proc se nás tady ptáte na to, co bude ci nebude stacit sociálce. Proc se nezeptáte rovnou tam? Jak my tady máme asi vedet, co po vás bude vyžadovat sociálka?

    7.5.2015 8:11:46
    dobry den,koupil jsem pres realitku dum ktery je rozdeleny na dva byty,byty maji samostatne vchody maji i sve budiky plynu elektriny i vody...v kupni smlouve je psano rodiny dum se dvema byty,,,dum sem koupil pres realitku a byvala vlastniky neznam,,,rozhodl jsem se jeden byt pronajmout kamaradovi ktery ale nema praci a socilka po nem chce kolaudacni list ze je mozne nas resit rozdelene...koludacni list ani zadne jine dokumenty krom jednoho planku na katastru a kupni smlouvy nemam,,na stavebnim urade mi rekli ze si mam poridit par planku a ze mi podle toho udelaji jakysi pasport...bude mi to stacit?pochopi ztoho socilka ze jde o dva nezavisle na sobe byty,?nebo budu muset delat navou kolaudaci a vrazet penize nekde kde bych ani nemusel?dekuji za odpoved

    g.š 6.5.2015 17:49:44
    Bavíme se o tech stavbách, kde se nedochovala dokumentace, ani doklad o jejich povolení, ci kolaudaci nebo jiný doklad, ze kterého by vyplynulo, že stavba nekdy byla povolena. Jedná se však o stavby postavené napr. pred rokem 1976. Overené pasporty stavby zpravidla slouží pro vklad do Katastru nemovitostí, proto uvádím, že se jedná o legalizaci- tedy zaevidování stavby do KN, nikoliv o legalizaci nepovolené stavby. Nepovolené stavby mají samozrejme jiný režim.

    jf 6.1.2014 17:03:12
    jf, P.Š.: nesmešujte prosím overení pasportu stavby s kolaudací stavby. Overením pasportu pouze stvrzujete to, že stavba reálne vypadá tak, jak je zdokumentována v pasportu ("skutecné provedení stavby"). V žádném prípade se ale nejedná o overení skutecnosti, že provedení stavby zarucuje její bezpecné užívání. Kontrolní prohlídka stavby je jiste vhodná, proc ne, (abyste se ujistili, že predložený pasport odpovídá skutecnosti), ale požadovat "doklady prokazující, že není ohrožen život a zdraví lidí a zvírat" je nezákonné, není pro to v souvislosti s overením pasportu žádný právní duvod. A pokud overením pasportu legalizujete nepovolené stavby, tak je to rovnež nezákonné, a nevím o cem se tu vlastne bavíme.

    OdpovědětVymazat
  3. Anonymní7/19/2019

    pokračování

    KL 6.1.2014 8:19:06
    Pokud se jedná o stavby, které jsou již evidované v katastru nemovitostí a nedochovala se k nim dokumentace nebo doklad o jejich povolení, pak mi pasport naprosto postací bez cehokoliv dalšího, proste skutecný stav. Žádné revize a podobne. Rodinný dum je a bude stále rodinným domem. Pokud overujete napr. pasporty drobných staveb u rodinného domu, jak již bývá mnohdy zvykem, nemáte od nich jedinný doklad a nejsou také evidované (nebo evidenci nepodléhají) v katastru nemovitostí, pak se mnohdy jedná o nepovolené stavby a meli byste zahájit rízení o jejich odstranení a ne overovat pasporty.

    GA 6.1.2014 7:05:29
    Overením pasportu stavby se tyto stavby legalizují, jak všichni víme. Proto pokud mám takto ve veci figurovat, musím tím pádem vedet, že je stavba užívána bez závad. Podle stavebního zákona mám možnost provést kontrolní prohlídku, pri které by mel vlastník stavby predložit doklady priokazující, že není ohrožen život a zdraví lidí a zvírat. Neumím si predstavit, že bych overila pasport stavby, kde by napr. nebyla vporádku revize komína nebo by taková revize nikdy neexistovala. At si to každý delá jak myslí, zodpovídá si za to sám.

    jf 3.1.2014 13:15:45
    ..zavání to primereností ve vztahu k urcité legalizaci stavby. Já se s Vámi KL v žádném prípade nepru, že k našemu postupu máme zákonný podklad, já jen uvedl, co nás k tomu vede. Vezte, jak jsem již uvedl, že se jedná o prípady, u kterých se domníváme, že vše nasvedcuje tomu, že se jedná o stavby bez povolení a melo by být vedeno rízení dle § 129, takže spíše tem vlastníkum chceme pomoci (a proc to neríci, a tím i sobe). Nejedná se o vyhrožování. Pokud také máme jakýkoliv dochovaný podklad o legálním stavu užívání stavby, pak to po nikom nechceme, verte, že zrovna já nejsem zastáncem alibistického požadování všeho možného bez zákonného zmocnení.

    OdpovědětVymazat
  4. Anonymní7/19/2019

    P.Š. 3.1.2014 8:43:44
    P.Š., "oni" nic "neprokazují". Vlastník stavby pouze predloží dokumentaci skutecného provedení (ev. pasport stavby), a pokud je vyhotovena jak má být (podle prílohy c. 7 vyhl.c. 499/06 Sb.), nelze tomu nic vytknout. Stavební úrad ji proste jen overí. Požadovat další podklady, napr. revize technických zarízeníe, je nad zákon, a je to v rozporu s ust. §6 odst. 2 SR (podklady vyžadujeme jen tehdy, stanoví-li tak právní predpis). Když se tak nad tím zamyslím - požadujete podklady, které zákon nestanoví, vyhrožujete stavebníkum rízením o odstranení stavby... nezavání ono to náhodou takovým tím nechutným "vrchnostenským" chováním úredníku, nebo snad dokonce zneužíváním pravomoci? KL 18.12.2013 15:26:39
    Já se domnívám, že pri overování pasportu stavby nám neprísluší posuzovat, zda stavba je schopna užívání bez závad. Overujeme, že dokumentace odpovídá skutecnosti. Prípadné závady bránící užívání bychom museli rešit samostatným rízením.

    JL 18.12.2013 13:00:28
    to máte sice pravdu, ale pokud se nic nedochová oni prokazují, že stavba je užívána bez závad. Vidina klasického rízení dle § 129 je všechny odrazuje od toho, aby se nejak nemístne bránili, a my to vyžadujeme práve jen tehdy, pokud máme pochybnosti,že se to nekdy kolaudovalo. Taky už (bohužel)neoverujeme , kde co, už i na overení nám lidé posílají stížnosti a obrací se na kraj, konec dobrých casu:). P.Š. 17.12.2013 8:05:19
    Podle kterého ustanovení požadujete po predkladateli pasportu také "všechny revize"? Asi to myslíte dobre, ale podle me nemáte právo to požadovat.

    x 17.12.2013 7:56:29
    Ano, mají je mít, takže by nemel být problém, u nás to je ješte odvislé od toho, zdali se ke stavbe nedochovalo vubec nic (ani zblo), pak po nich chceme všechny revize, pokud je jasné, že stavba byla povolena napr. se dochovalo kolaudacní rozhodnutí a PD ne, tak to po nich nechceme, protože je zde predpoklad, že ty výchozí revize byly provedeny. 16.12.2013 16:55:12
    taky ne

    Jelimán 16.12.2013 14:44:31
    Ne, není pro to opora v zákone. Pouze v TZ DSP, cásti B. a) musí být technická zarízení popsána. a 16.12.2013 11:40:46

    zdroj diskuse:
    https://www.uur.cz/konzultacni-stredisko/diskuse/?ID=2499&tema=3716

    OdpovědětVymazat