20. října 2008

reklamace

Reklamace zboží a služeb

Jak správně reklamovat zboží

Rady pro spotřebitele aneb jaká jsou naše práva při reklamaci zboží

Kde uplatnit reklamaci

Obecně k odpovědnosti za vady - vybrané problémy

Neoprávněná reklamace

Smlouva o dílo

Záruční list

Reklamace plastových dveří a oken

Jak reklamovat zboží zakoupené v Evropské unii

SOS - Sdružení obrany spotřebitelů - reklamace


Zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele - MPO

úplné znění zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, se změnami a doplňky

64/1986 Sb. o České obchodní inspekci

Jak reklamovat boty, abyste uspěli



záruka, záruční servis, oprava
.

11 komentářů:

  1. Anonymní1/11/2009

    Reklamace plastových oken
    rubrika Okna, dveře a vybavení

    www.vseprobydleni.cz/poradna_dotaz.php?ID=1329&rubrika=Okna,%20dve%C4%B9%E2%84%A2e%20a%20vybaven%C4%82%C2%AD

    OdpovědětVymazat
  2. Anonymní1/11/2009

    Nejčastější reklamace u novostaveb: praskliny v omítce

    http://bydleni.idnes.cz/nejcastejsi-reklamace-u-novostaveb-praskliny-v-omitce-p1n-/reality_bdp.asp?c=A061106_143432_reality_bdp_pet

    Malá bytová družstva a společenství vlastníků jednotek v ohrožení
    http://stavba.tzb-info.cz/t.py?t=2&i=3921

    OdpovědětVymazat
  3. Anonymní1/11/2009

    reklamace a stavební firma

    http://jiho.ceskestavby.cz/poradna/reklamace-stavebni-firma-350.html

    OdpovědětVymazat
  4. Anonymní1/11/2009

    ČOI
    www.coi.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Anonymní2/11/2009

    Příklady řešených případů
    z poradenství SČS
    (viz www.regio.cz)

    www.konzument.cz/publikace/soubory/konzument_test/konzument_test_04.pdf


    Dotaz spotřebitele:
    Dobrý den, dne 6. 4. 2006 jsem zakoupila koženou obuv, na
    které se již po prvním dni nošení objevila vada - díra v místě
    šití. Boty jsem dále nenosila a 9. 4. 2006 jsem je reklamovala.
    Prodávající se mnou sepsala reklamaci, vydala reklamační lístek
    a sdělila mi, že je tu možnost okamžitého vyplacení peněz, což ale
    může schválit jen paní vedoucí, takže si mám druhý den (10. 4.)
    zavolat. Bylo mi řečeno, že si pro boty přijde opravář a za týden
    si mám přijít pro opravené boty. Já se ale velmi obávám toho,
    že takto poškozená obuv nemůže jít žádným způsobem opravit.
    Mám právo, pokud nebudu spokojená s opravou, požadovat zpět
    peníze i v případě, že mi budou nutit výměnu obuvi? Předem
    mockrát děkuji za odpověď.
    Rada:
    Prodávající odpovídá kupujícímu za to, že prodávaná věc je při
    převzetí kupujícím ve shodě s kupní smlouvou, zejména že je
    bez vad. Jestliže věc má vadu, kterou lze odstranit, má kupující
    právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna, a prodávající
    je povinen vadu bez zbytečného odkladu odstranit.
    Není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, může kupující
    požadovat výměnu věci. Není-li takový postup možný, může
    kupující žádat přiměřenou slevu z ceny věci nebo od smlouvy
    odstoupit. V případě opravy musí být provedena řádně, to
    mimo jiné znamená, že neutrpí vzhled opravené boty. Pokud
    by tomu tak bylo a obuv by byla opravou znehodnocena,
    lze na vadu pohlížet jako na neodstranitelnou, která brání
    řádnému užívání věci. Pak byste podle ustanovení § 622
    občanského zákoníku měla právo volby, a to buď požadovat
    výměnu za bezvadný pár bot, nebo i právo od smlouvy
    odstoupit a dostat zpět kupní cenu. Záleží tedy na vaší volbě
    a prodávající musí vaši volbu respektovat.

    Dotaz spotřebitele:
    Dámská zimní obuv, propadlá vnitřní mřížka na obou. Obuv
    používána pouze na cestu do školy a zpět. Za tři měsíce od
    zakoupení obuv zanesena na prodejnu z důvodu reklamace dne
    7. 3. 2006. Prodávající obuv převzal s tím, že ji odešle na opravu.
    Dnes je 10. 4. 06. a obuv podle prodávajícího stále není opravena.
    Prosím vás, mám nárok na vrácení peněz?
    Rada:
    Podle zákona o ochraně spotřebitele § 19 odst. 3 je prodávající
    povinen o reklamaci rozhodnout ihned, ve složitých
    případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává
    doba přiměřená podle druhu výrobku či služby
    potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně
    odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu,
    nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud
    se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Po
    uplynutí této lhůty má spotřebitel stejná práva, jako by se
    jednalo o vadu, kterou nelze odstranit. Pokud jste nesouhlasil
    s prodloužením uvedené lhůty, máte tedy právo volby, zda
    budete požadovat výměnu za bezvadnou věc nebo zda uplatníte
    právo na odstoupení od smlouvy a budete požadovat
    vyplacení kupní ceny.

    Dotaz spotřebitele:
    2. 3. 2005 zakoupena obuv (zimní boty). V této sezoně nošeny
    měsíc a v následující zimě 2005-2006 měsíce tři. Ve spodní části
    na podrážce se objevila díra, kterou nepronikala jen vlhkost,
    ale přímo voda (v žádném případě nelze mluvit o přirozeném
    opotřebení). Reklamace byla bez jakýchkoliv průtahů okamžitě
    uznána. Po měsíci byly vráceny boty tak, že podrážka na botě
    zůstala, pouze byla na polovinu ztenčena a na ní nalepena další,
    jiná - gumový materiál. Boty nejen že změnily vzhled, ale jsou
    i podstatně těžší. Proto jsem je nepřevzal a zdvořile vás žádám
    o radu v dalším postupu.
    Rada:
    Podle zákona máte právo, aby vada byla bezplatně, včas
    a řádně odstraněna. Řádným odstraněním se rozumí, že není
    změněn vzhled, vlastnosti věci a že ji lze řádně užívat jako
    věc bez vady. Jestliže je věc opravena vadně, máte právo žádat
    provedení opravy ve smyslu shora uvedeného. Není-li možné
    a věc nelze řádně užívat, pak se jedná o vadu neodstranitelnou
    a v tom případě máte podle § 622 občanského zákoníku
    právo požadovat výměnu za bezvadnou věc nebo od smlouvy
    odstoupit. Jestliže se jedná o jinou vadu, která např. zhoršuje
    vzhled, ale jinak nebrání užívání, a nepožadujete výměnu za
    bezvadnou věc, máte právo na přiměřenou slevu z ceny, nebo
    můžete od smlouvy odstoupit. Své právo musíte bez odkladu
    uplatnit u prodejce – odvolejte se na uvedená ustanovení
    zákona. Konečně připomínám, že podle § 598 máte i nárok
    požadovat nutné náklady, které byly spojeny s uplatněním
    vašeho práva na odstranění vady. Jestliže by došlo k výměně
    za novou obuv, začala by běžet znovu záruční doba 24
    měsíců.

    Dotaz spotřebitele:
    Reklamovala jsem zimní boty syna, mají velmi poškozený vnitřek.
    Počítala jsem, že reklamaci uznají, dočkala jsem se opaku.
    A tak bych se s vámi chtěla poradit. Jak mám dále postupovat?
    Rada:
    Neuvádíte důvod, proč byla reklamace odmítnuta jako
    neoprávněná. Prodejce by vám měl sdělit důvod odmítnutí.
    Podmínky záruky by měly být uvedeny v příbalovém letáku,
    jinak platí podmínky obvyklé. Za vadu se ale podle zákona
    nepovažuje a záruka neplatí v případě poškození a opotřebení
    způsobené běžným užíváním. Pokud byste s vyjádřením
    prodejce a odmítnutím reklamace nesouhlasila, doporučujeme
    se obrátit na soudního znalce nebo autorizovanou
    zkušebnu o odborný posudek. Znalce si můžete zvolit podle
    vlastního výběru z rejstříku soudních znalců, který najdete na
    www.justice.cz. Podle výsledku znaleckého posudku, který
    si ovšem budete muset zaplatit, mohou nastat následující
    eventuality: 1. Firma uzná znalecký posudek, který označí
    vadu jako vadu materiálu nebo špatné zpracování, které existovalo
    již v době prodeje, a budete mít právo na bezplatnou
    opravu, pokud je možná, při neodstranitelné vadě právo na
    výměnu za bezvadnou věc nebo právo od smlouvy odstoupit.
    Spotřebitel má podle § 598 občanského zákoníku také právo
    na úhradu nutných nákladů spojených s uplatněním práva
    na reklamaci, tedy i náklady znaleckého posudku, poštovné,
    dopravné atd. 2. Firma posudek vašeho znalce neuzná
    a nechá si vypracovat posudek vlastní. Posudek vypracovaný
    pro firmu se bude shodovat s posudkem vašeho znalce,
    potom firma zaplatí nejen za posudek zpracovaný pro vás,
    ale také za vyhotovení posudku pro sebe. Budete mít stejná
    práva, jak je uvedeno v bodě 1. 3. Posudek vypracovaný pro
    firmu bude hovořit ve prospěch firmy, vaše reklamace nebude
    uznána jako oprávněná a náklady na posudek vašeho znalce
    vám nebudou uhrazeny. S výsledkem nemusíte souhlasit, ale
    v tom případě se budete muset obrátit na soud, zaplatit soudní
    poplatky a čekat, jak to všechno dopadne. Jestliže vám dá
    soud za pravdu, získáte právo na opravu, výměnu nebo právo
    odstoupit od smlouvy a dostanete zpět investované peníze,
    tedy kupní cenu, soudní poplatky, posudky a event. i další
    nutné náklady, které vám v souvislosti s tím vznikly. Jestliže
    ale soud dá za pravdu firmě, všechny náklady - možná
    i náklady firmy - jdou na váš účet. S uvážením uvedených
    eventualit se musíte sama rozhodnout, jaký postup zvolíte.

    Dotaz spotřebitele:
    Dobrý den, 18. 1. 2006 jsem koupila na inzerát dětské lyžařské
    boty, po dodání jsem zjistila, že mají vadu (na patě chybí nýt),
    na kterou prodávající neupozornil. Chtěla bych se zeptat, jakým
    způsobem mohu dostat peníze nazpět. Děkuji.
    Rada:
    Předpokládám, že se jedná o kupní smlouvu uzavřenou
    na dálku mezi vámi a soukromou osobou, která nejedná
    v rámci své obchodní činnosti. Kdyby prodávajícím byl
    dodavatel, tedy osoba, která při uzavírání a plnění smlouvy
    jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti,
    jednalo by se o spotřebitelskou smlouvu a pak byste mohla
    uplatnit právo na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů od
    převzetí plnění, a to i bez udání důvodů. V opačném případě
    platí dohoda s prodávajícím. Pokud by prodávající odmítal
    dohodu o odstoupení od smlouvy akceptovat a vrátit kupní
    cenu, mohla byste se odvolat na § 49 a) občanského zákoníku
    a domáhat se neplatnosti smlouvy z důvodu, že jste byla
    uvedena v omyl. Odvolat se můžete i na povinnost prodávajícího,
    kterou nesplnil tím, že vás neupozornil na vady, které
    věc má, pokud o nich věděl. Jestliže dodatečně vyšla najevo
    vada, na kterou vás prodávající neupozornil, máte podle
    § 597 právo na přiměřenou slevu ze sjednané ceny odpovídající
    povaze a rozsahu vady; teprve jde-li o vadu, která činí
    věc neupotřebitelnou, máte právo od smlouvy odstoupit.
    Konečně vás chci upozornit na ustanovení § 591, kdy platí,
    že při zaslání předmětu koupě na místo plnění nebo určení,
    není kupující povinen zaplatit cenu, dokud nemá možnost
    si předmět koupě prohlédnout. Pak lze při zjištění vady věc
    nepřevzít.

    Dotaz spotřebitele:
    Na konci listopadu jsme reklamovali dívčí sandály. Před svátky
    (po 30ti dnech) nám bylo oznámeno, že reklamace ještě není
    vyřízena a peníze nebyly vydány. Tento týden nám bylo oznámeno,
    že reklamace je uznána a můžeme si vyzvednout peníze.
    Po předložení dokladu o reklamaci na nás prodávající chtěla ještě
    paragon, který si podle našeho mínění při podávání reklamace
    ponechala, a protože jej nemáme, odmítla peníze vydat. Upravuje
    reklamační řád, jaké doklady si prodávající ponechává. V případě,
    že ne, jak by tento spor šel vyřešit.
    Rada:
    Obecný reklamační řád není, každý prodejce by měl mít
    vlastní, jinak platí jen ustanovení občanského zákoníku.
    Reklamaci prodávající nemusí přijmout, když spotřebitel
    nepředloží doklad, že věc byla zakoupena v jeho prodejním
    místě. Argumentujte tím, že paragon o koupi byl předložen
    při oznámení vady a podání reklamace (protože jinak by
    reklamace byla určitě odmítnuta) a že si pracovník v prodejně
    podle paragonu již tehdy ověřil, že sandály byly zakoupeny
    u nich a za jakou cenu, přičemž si dotyčný doklad ponechal.
    Doklad o koupi kromě uvedeného důvodu slouží k prokázání
    ceny věci. Je-li cena nepochybná a reklamace byla uznána
    jako oprávněná, není podle mého názoru důvod k tomu, aby
    prodejce odmítal vrátit kupní cenu. V reklamačním protokole
    by ovšem mělo být uvedeno, o jakou konkrétní věc se
    jedná a jaká vada této věci je reklamována, konečně i cena
    reklamovaného zboží. Pokud to v dokladu o reklamaci není
    uvedeno, lze to považovat za chybu prodejce, resp. pracovníka,
    který reklamaci přijímal. Bohužel, jestliže se s prodejcem
    nedohodnete a bude trvat na svém, mohl byste se svého
    práva domáhat jedině soudní cestou – to je ale zdlouhavé,
    nákladné a s nejistým výsledkem a neseriózní obchodníci
    někdy spoléhají právě na to, že za těchto podmínek spotřebitel
    rezignuje.

    Dotaz spotřebitele:
    Dobrý den, první dotaz, dal jsem si boty do opravy v reklamační
    době a oprava byla provedena a při opravě došlo k jinému poškození.
    Boty jsou kolem obvodu obroušené nožem (velice viditelné)
    a reklama na poškození mi nebyla uznána, informoval jsem se
    v prodejně, ale boty jsem si ještě nepřevzal. Jak mám postupovat?
    - druhý dotaz, zakoupené boty u stejného prodejce. Boty po
    4denním nošení se mi začly na patách odloupávat. Reklamace
    zamítnuta, že se jedná o pánskou obuv a že se jedná o běžné
    opotřebování zboží.
    Rada:
    1. Při opravě věci podle § 653 odst.(1) občanského zákoníku
    zhotovitel odpovídá za vady, které má provedená oprava
    nebo úprava při převzetí věci objednatelem, jakož i za vady,
    které se vyskytnou po převzetí věci v záruční době. Jestliže
    tedy boty byly opraveny vadně či byly při opravě poškozeny,
    opravář je za takovou vadu odpovědný, a proto trvejte
    na svém právu na reklamaci. Toto právo upravuje § 655:
    (1) Je-li věc opravena nebo upravena vadně, má objednatel
    právo na bezplatné odstranění vady. Zhotovitel je povinen
    vadu odstranit nejdéle v dohodnuté lhůtě. Nelze-li vadu
    odstranit nebo neodstraní-li ji zhotovitel v dohodnuté
    lhůtě, anebo vyskytne-li se vada znovu, má objednatel
    právo na zrušení smlouvy nebo na přiměřené snížení ceny
    opravy nebo úpravy. (2) Práva z odpovědnosti za vady musí
    být uplatněna u zhotovitele v záruční době; jinak zaniknou.
    2. Je pravda, že záruka se nevztahuje na opotřebení způsobené
    běžným užíváním, ale této formulace prodejce někdy
    zneužívá. Patrně za 4 dny nemůže k takovému opotřebení
    při běžném užívání dojít. Trvejte na svém právu, které vám
    zaručuje občanský zákoník v § 622: Jde-li o vadu, kterou lze
    odstranit, má kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně
    odstraněna, a prodávající je povinen vadu bez zbytečného
    odkladu odstranit. Jde-li o vadu, kterou nelze odstranit
    a která brání tomu, aby věc mohla být řádně užívána jako
    věc bez vady, má kupující právo

    OdpovědětVymazat
  6. Anonymní5/11/2009

    Klamání spotřebitele je zakázáno pod pokutou až 50 milionů

    http://www.podnikatel.cz/clanky/klamani-spotrebitele-je-zakazano/


    III.4. Zákaz klamání spotřebitele
    http://www.spotrebitel.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=101222&catid=78&Itemid=225



    Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (ADR)
    http://www.spotrebitel.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=111232&catid=44&Itemid=396


    Právní úprava klamavé a srovnávací reklamy v USA
    http://obchodni.juristic.cz/534670/clanek/j_obchod2

    OdpovědětVymazat
  7. Anonymní5/13/2010

    Pozor na dopisy z bank. Jsou doručené, i když nepřijdou

    http://aktualne.centrum.cz/finance/penize/clanek.phtml?id=667931

    OdpovědětVymazat
  8. Anonymní2/08/2011

    Reklamace budou jednodušší, spotřebitele ochrání občanský zákoník

    http://finance.idnes.cz/reklamace-budou-jednodussi-spotrebitele-ochrani-obcansky-zakonik-10k-/viteze.asp?c=A110207_091158_domaci_jj

    OdpovědětVymazat
  9. Anonymní4/27/2011

    Boty se vám po týdnu rozpadly? Smůla, koupili jste "módní obuv"

    http://www.ct24.cz/ekonomika/122104-boty-se-vam-po-tydnu-rozpadly-smula-koupili-jste-modni-obuv/


    Jak reklamovat poškozené či nedodané poštovní zásilky?

    http://www.ct24.cz/ekonomika/poradna/120295-jak-reklamovat-poskozene-ci-nedodane-postovni-zasilky/

    OdpovědětVymazat
  10. Anonymní4/24/2013

    Dvouletá záruka na zakoupené zboží letos skončí

    http://www.novinky.cz/finance/300068-dvouleta-zaruka-na-zakoupene-zbozi-letos-skonci.html

    OdpovědětVymazat
  11. eriacta 100 mg Tablet is used to treat high blood pressure in the vessels that supply the lungs pulmonary arterial hypertension. It brings down blood pressure in the lungs by widening the blood vessels in the lungs. it works by relaxing the blood vessels in the penis, increasing the flow of blood to the penis.

    OdpovědětVymazat