Kontrola finančního úřadu a jak se bránit?
Definitivně potvrzeno, pro daňovou kontrolu nemusí mít berňák důvody
Jak se bránit doměřené dani
Kdy je zahájení daňové kontroly nezákonné?
15 změn v daňovém řádu pwc
Jak (NE!)jednat s finančním úřadem
Baví mě bojovat s finančním úřadem
Jak probíhá kontrola inspekce práce
Četnosti daňových kontrol podle místa sídla firmy
Zákaz vstupu státních úředníků do Chudenic zrušil krajský soud
Kontroly šikanují města. Chtějí u nich najít chyby stůj co stůj
Váš záchranný kruh v daňovém řízení
portal.justice.cz/ejustice/info-soud
Proč (
mimo jiné) platíme daně?
Náklady na mýtný systém jsou podle NKÚ příliš vysoké. Za deset let přesáhly 24 miliard!!!8. 1. 2018
Český e-gov stojí 25 miliard ročně, ale nic moc neumí.
NKÚ vyhlásil první státní hackathon, který to má údajně změnit :D22. srpna 2017
Ministerstvo financí má v účtech chyby za 100 miliard, zjistilo NKÚ24. dubna 2017
NKÚ: V účtech ministerstva pro místní rozvoj jsou chyby za 25 miliard19. května 2014
NKÚ: Do EGAP šly miliardy, ač měl dost svých prostředků28. 4. 2014
NKÚ: Ministerstvo zemědělství zpronevěřilo miliardu21. 1. 2013
1)
Co správce daně kontroluje?
V
rámci místního šetření může správce daně kontrolovat jak samotného
daňového poplatníka,tak dalších osob zúčastněných na správě daní. K
provedení místního šetření může správce daně přizvat osobu,jejíž
přítomnost je podle povahy věci potřebná a může si vybrat
místo,pozemek,budovu či kancelář,které je vzhledem k účelu místního
šetření nejvhodnější.
Pracovníci
finančního úřadu procházejí v průběhu kontroly vaše účetnictví a často
požadují další podklady,například soupis majetku,inventurní
protokoly,leasingové smlouvy,podklady k daňově účinným nákladům.
"Daňové
subjekty stíhá tzv. důkazní břemeno,kdy musí prokázat vše,co ve svém
daňovém přiznání či účetnictví uvádí. Je tedy v jejich zájmu
poskytnout správci daně v průběhu daňové kontroly informace a
písemnosti v tomto smyslu. Na druhé straně nikdo nemůže být nucen
k tomu,aby o sobě poskytoval informace,které by mu mohly v konečném
důsledku uškodit. Je tedy vždy na zvážení,jaké informace poskytnout, "
říká daňový poradce Tomáš Hajdušek.
Správce
daně může také pořizovat obrazový nebo zvukový záznam a má právo si
vyžádat výpis z účetních záznamů nebo jiných informací. Kontrola si
mimo jiné může vyžádat nebo odebrat pro účely bližšího posouzení nebo
expertizy vzorky věcí a zapůjčit doklady.
Nejčastější příklady
Mezi
nejčastěji kontrolované oblasti pak patří zejména:daňové
odpisy,rezervy na opravu hmotného majetku či zda provedený zásah do
hmotného majetku má charakter opravy nebo technického
zhodnocení,účtování nákladů a výnosů v časové a věcné souvislosti,dále
zásoby,zejména manka a škody,a kontrola správnosti tvorby opravných
položek k pohledávkám a zaměstnanecké benefity.
U
firem,které nějakým způsobem účtují i mezinárodně prvek,nebo mají v
Česku více společností,se kontroly často zaměřují na poradenský
evergreen posledních let zvaný převodní ceny mezi spřízněnými osobami.
2)
Práva a povinnosti poplatníka
Jaké má poplatník povinnosti?
• umožnit správci daně zahájení a provedení daňové kontroly
• zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly
• poskytnout nezbytné informace o vlastní organizační struktuře
• předložit důkazní prostředky prokazující jeho tvrzení
• umožnit jednání s kterýmkoliv svým zaměstnancem nebo osobou vykonávající jeho činnost
• nezatajovat doklady
Na co má poplatník právo?
• být přítomen jednání se svými zaměstnanci nebo dalšími osobami,které vykonávají jeho činnosti
• předkládat v průběhu daňové kontroly důkazní prostředky
• vyvracet pochybnosti vyjádřené správcem daně
• vyjádřit se před ukončením daňové kontroly k výsledku uvedenému ve zprávě
3)
Jak dlouho kontrola trvá?
Daňový řád nelimituje maximální možnou délku trvání daňové kontroly.
Přesto
daňová kontrola se dle zákona provádí v rozsahu nezbytně nutném pro
dosažení účelu. Ze zásady hospodárnosti tedy vyplývá,že by finanční
úřad měl při kontrole postupovat účelně a bez zbytečných průtahů.
V
případě,že tomu tak není,braňte se podáním podnětu k nadřízenému
orgánu,v krajním případě žalobou na ochranu proti nečinnosti.
Zároveň
daňovou kontrolu je nutno zahájit do tří let od konce zdaňovacího
období. Zjednodušeně řečeno,do konce roku 2012 může finanční úřad
zahájit kontrolu roku 2009,2010 nebo 2011,ale už nikoliv roku 2008.
Výsledkem
daňové kontroly totiž zpravidla bývá doměrek daně. Když úřad
nestihne kontrolu ve lhůtě pro doměření daně provést,nemůže ji
doměřit.
Finanční poradci zároveň upozorňují na fakt,že lhůta pro stanovení daně nepočítá od konce zdaňovacího
období,v němž vznikla daňová povinnost,ale až ode dne,v němž uplynula
lhůta pro podání řádného daňového tvrzení,nebo v němž se stala daň
splatnou,aniž by zde současně byla povinnost podat řádné daňové tvrzení.
(Pokud
tedy podáváte daňové přiznání do konce března se lhůta prodlužuje o 3
měsíce,v případě daňového poradce pak o 6 měsíců,a existují i další
"prodlužující" výjimky)
Lhůta,po kterou nám finanční úřad
může doměřit přiznanou daň,se může automaticky prodloužit z důvodu
zahájení daňové kontroly. (pro prodloužení lhůty pak jsou i několik
dalších důvodů)
4)
Může kontrolor přijít bez ohlášení?
Oznámení
daňové kontroly ze strany finančního úřadu není povinné. Plán kontrol
je pouze interním dokumentem daňové správy. Daňový řád finančnímu
úřadu povinnost oznámit dopředu úmysl zahájit kontrolu neukládá.
Jako
firma tedy nemáte možnost si dopředu zjistit,zda je u vás daňová
kontrola plánovaná a tím méně,jaké časové období bude kontrolovat.
Je
však běžnou praxí,že úmysl zahájit daňovou kontrolu je společnosti
sdělen alespoň s několikadenním předstihem,formálním dopisem či
telefonicky.
"Jednou ze základních zásad správy daní je
zásada vzájemné součinnosti. Tedy pracovníci správce daně by se
obvykle měli předem s daňovým subjektem dohodnout na termínu zahájení
daňové kontroly. Nejčastěji se tak děje telefonicky, " doplňuje daňový poradce Tomáš Hajdušek.
Změna termínu
Finanční úřad bývá přístupný i k posunutí termínu zahájení.
Pouze
pokud se jedná o poplatníka problematického,takzvaně
nekontaktního,který s finančním úřadem nespolupracuje či zahájení
daňové kontroly maří,je kontrola zahájena bez ohledu na jeho přístup.
Spolupráce
s finančním úřadem se vám každopádně vyplatí. Nebudete-li s
kontrolory komunikovat ani v průběhu kontroly,bude vám daň vyměřena
takzvaně dle pomůcek. Zjednodušeně řečeno,kontroloři si zjistí,kolik
odvádí na daních obdobní podnikatelé jako vy. Takový způsob stanovení
daně samozřejmě bývá pro poplatníka téměř vždy nevýhodný ve srovnání
se situací,kdy by se vycházelo z jeho vlastního účetnictví.
5)
Jednou ze základních
zásad správy daní je zásada vzájemné součinnosti tzn. finanční kontrola
a kontrolovaná firma by spolu měly spolupracovat.
Spolupráce
s finančním úřadem po celou dobu kontroly se vám vyplatí. Nebudete-li s
kontrolory komunikovat ani v průběhu kontroly,bude vám daň vyměřena
takzvaně dle pomůcek.
Zjednodušeně řečeno,kontroloři si zjistí,kolik odvádí na daních obdobní podnikatelé jako vy.
Takový
způsob stanovení daně samozřejmě bývá pro poplatníka téměř vždy
nevýhodný ve srovnání se situací,kdy by se vycházelo z jeho vlastního
účetnictví. Nereagovat na tuto výzvu správce daně není rozumné,protože
daňový subjekt v těchto případech nevyužije celou řadu svých práv,která
při daňové kontrole má.
Navíc má tato skutečnost za následek
obnovu běhu lhůty pro vyměření daně,stejně jako je tomu při zahájení
klasické daňové kontroly.
6)
Dokazování:Lepší argumentace vyhrává
Klíčovou
fází daňové kontroly je dokazování. "Daňový subjekt by obecně neměl
podcenit význam pečlivé volby strategie a argumentace pro výsledek
řízení,a tedy i důsledky (nejen) pro jeho majetkovou sféru. Proto by
měl již od počátku,tj. ihned poté,co se dozví o možném zahájení
kontroly,spolupracovat s odborníkem,který jej celým procesem provede, “
uvádí Petra Nováková, advokátka pracující při PwC Česká republika.
Stále
platí,že poplatník má v daňovém řízení dvě základní povinnosti,a sice
povinnost přiznat daň a povinnost předložit důkazy ke
skutečnostem,které uvedl v daňovém přiznání. Důkazní břemeno proto leží v rámci daňové kontroly primárně na firmě. Výsledek kontroly do značné míry závisí na kvalitě předložených důkazních prostředků a zvolené strategii důkazního řízení.
Důkazní
břemeno společnosti není bezbřehé. Předně má povinnost prokázat na
základě výzvy správce daně jen ty skutečnosti,které uvádí v daňovém
přiznání. Není na firmě prokazovat skutečnosti týkající se jiných
poplatníků,(např. obchodních partnerů.)
"Přílišná
informační vstřícnost či otevřenost se obvykle nevyplácí,neboť vše
lze použít proti daňovému subjektu. A nejhůře se vyvrací vlastní
tvrzení. Proto vždy doporučuji být zdrženlivý a reagovat až na
oprávněné požadavky správce daně,podané písemnou formou. Za
samozřejmost ale považuji slušné a korektní chování vůči pracovníkům
správce daně, " dodává Hajdušek.
Požadované
důkazy rovněž musejí souviset s věcným a časovým rámcem daňové
kontroly. Kontroloři nemohou chtít dokumenty z roku 2010,když
kontrolují rok 2011.
Stejně tak vás
nesmějí nutit k prokazování neexistujících skutečností,například že
jiné společnosti nedodaly určité zboží nebo neposkytly službu.
7)
Důkazem může být cokoli
Daňový
řád neobsahuje žádný katalog důkazních prostředků. Lze tedy
zjednodušeně užít všech podkladů,které máte k dispozici. Jde zejména o
listiny,znalecké posudky,lze navrhnout svědeckou výpověď nebo
ohledání věci.
Je zřejmé,že svá tvrzení
obsažená v daňovém přiznání prokážete především svým účetnictvím a
jinými povinnými záznamy. Pozor,společnost se nemůže své důkazní
povinnosti zprostit,a to ani v případě,že její účetnictví je
prokazatelně odcizeno i zničeno,třeba při povodni nebo pověří-li
vedením svého účetnictví jinou společnost.
Leckdy
však ani existence formálně bezvadných účetních dokladů,především
příjmových dokladů či faktur,ještě nemusí stačit k prokázání,že se
operace,která je jejich předmětem,opravdu uskutečnila.
V
takovém případě ale budou muset berní úředníci prokázat,proč mají o
správnosti předloženého účetnictví důvodné pochybnosti. Dochází tak k přechodu důkazního břemene na finanční úřad.
Teprve když úspěšně zpochybní správnost a průkaznost vámi
předloženého účetnictví,budete muset prokázat svá tvrzení jinak než
účetními doklady,třeba svědeckou výpovědí.
8)
Jaké hrozí firmě sankce?
V
případě,že berní úředníci naleznou nějaké pochybení následuje sankce za
porušení povinnosti. Sankce se dělí do dvou skupin – za nesplnění
povinností nepeněžité povahy a za pozdní úhradu nebo neuhrazení daně.
Pokuta za zpoždění
Pokud
daňový subjekt podá daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání po
zákonem stanovené lhůtě (toleruje se zpoždění do pěti pracovních dnů)
nebo ho nepodá vůbec. Výše pokuty není závislá na uvážení správce
daně,ale činí 0, 05 % z částky daně,0, 05 % z daňového odpočtu nebo 0,
01 % z daňové ztráty za každý den prodlení,nejvýše 5 %,přičemž minimální
částka je 500 Kč a maximální částka je 300 000 Kč.
Pořádková pokuta
Může
být uložena jednak za nesplnění povinností nepeněžité povahy,které
firmě stanoví zákon nebo správce daně (např. registrační
povinnost,oznamovací povinnost),ale podmínkou je,že se jedná o za
závažné ztěžování či maření správy daně.
Další možností uložení
pořádkové pokuty při jednání se správcem daně,pokud dotyčný ruší
pořádek,neuposlechne pokynů úřední osoby nebo se k ní chová urážlivě.
Pokutu může správce daně uložit daňovému subjektu nebo i jiné osobě
zúčastněné na správě daní. (Pokud tedy půjdete se svým účetním nebo
daňovým poradcem na kontrolu ke svému správci daně a správce daně
vyhodnotí vaše chování nebo chování vašeho účetního nebo daňového
poradce během kontroly jako urážlivé,může vám nebo vašemu doprovodu
během jednání vyměřit pořádkovou pokutu až do výše 50 000 Kč,a to i
opakovaně.
Penále
Daňovému subjektu
vzniká zákonná povinnost uhradit penále z částky doměřené daně tak,jak
byla stanovena oproti poslední známé dani,ve výši:20 %,je-li daň
zvyšována; 20 %,je-li snižován daňový odpočet,nebo 1 %,je-li snižována
daňová ztráta
Trest za nižší přiznanou daň
V
případě,že firma přizná nižší daň,než měla,a finanční úřad daň
doměří,zaplatí firma penále 20 % doměřené daně,přitom nezávisí na
okamžiku doměrku. Navíc musí zaplatit úrok z prodlení za každý den
opoždění.
Úrok se počítá z repo sazby ČNB zvýšené o 14 %. Pokud
je daň doplácena na základě dodatečného daňového přiznání,zaplatí se
jen úrok z prodlení.
Úrok z prodlení
Daňový
subjekt je v prodlení,neuhradí-li splatnou daň nejpozději v den její
splatnosti. Výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby
stanovené Českou národní bankou,zvýšené o 14 procentních bodů,platné pro
první den příslušného kalendářního pololetí. Úrok z prodlení
nevzniká,nepřesáhne-li v úhrnu u jednoho druhu daně u jednoho správce
daně za jedno zdaňovací období nebo za jeden kalendářní rok u
jednorázových daní částku 200 Kč.
9)
Braňte se již v průběhu kontroly
Dospějete-li
už v průběhu daňové kontroly k závěru,že je postup kontrolorů v
rozporu se zákonem nebo jinak vybočuje,ohraďte se.
Podle
zákona o správě daní a poplatků je obranným prostředkem podání
námitky,která bude v daňovém řádu nahrazena stížností. Jejím obsahem
by pak mělo být poukázání na nesprávný postup berního úředníka.
Možnost uplatnit námitku,respektive stížnost,nepodceňujte.
Nezjedná-li
nadřízený pracovník kontrolora nápravu,obraťte se na soud. Již
samotné provádění nezákonné daňové kontroly totiž dle závěrů
judikatury může představovat nezákonný zásah,proti němuž je možné
požádat o soudní ochranu v jeho průběhu,tedy předtím,než je na
základě daňové kontroly doměřena daň.
Společník
Složitost
procesu daňové kontroly nutí firmy často k tomu,aby si pro jednání s
finančním úřadem braly spojence. Většinou se jedná o daňové
poradce,nicméně daňový řád vedle toho zavádí zcela nový institut
odborného konzultanta. Odborný konzultant nemusí o daních či účetnictví
vůbec nic vědět.
Nahlížejte do spisu
Z
praktického hlediska je rovněž užitečné nahlížet pravidelně do svého
spisu. Obsahem daňového spisu jsou pak veškeré písemnosti,které
souvisejí s kontrolou,respektive vašimi daňovými povinnostmi. Ze
spisu tak lze zejména zjistit,zda kontrolor postupuje při kontrole
aktivně a nedochází k neodůvodněným průtahům.
Ze
spisu se také dozvíte,jaké důkazní prostředky proti vám správce daně
doposud shromáždil. Například zdali neprovedl výslech svědka -
vašeho obchodního partnera -,aniž byste byli přítomni.
Vzhledem
k tomu,že spis má i svoji neveřejnou část,do níž nesmíte
nahlížet,mají někteří berní úředníci snahu shromažďovat své důkazy v
této neveřejné části. Především Ústavní soud ale zastává názor,že
právem jednotlivce je být seznámen s tím,jaké informace o něm úřad v
jeho věci shromažďuje. Samozřejmě za předpokladu,že budou zachovány v
tajnosti údaje o jiných společnostech.
10)
Nepodceňujte zprávu o kontrole
Důležitým
okamžikem v průběhu daňové kontroly je průběh jejího ukončení.
Především máte právo se s kontrolními závěry předem seznámit,následně
pak znova,a to v podobě návrhu zprávy o kontrole,a ve lhůtě přiměřené
rozsahu zprávy se k nim vyjádřit.
Tomuto
právu odpovídá povinnost berního úředníka vaše vyjádření do zprávy
zaznamenat a vypořádat se s ním. Pokud tedy s kontrolními závěry
nesouhlasíte,vyjádřete svůj nesouhlas již v této fázi a nečekejte až
na případné odvolání.
Kontrolní proces
je ukončen teprve podpisem konečné zprávy o kontrole.
Byly-li v jejím
průběhu zjištěny chyby ve vykázané daňové povinnosti,následuje vydání
dodatečného platebního výměru.
A vám nezbývá než zaplatit.
zdroj:
Má přijít kontrola z finančního úřadu. Co dělat, jak se připravit a případně bránit?
Blíží se čas na sestavení výroční zprávy, víte jak na to?
Zdaňování nemovitostí v roce 2014 – první zkušenosti a plánovaná novela na rok 2015
Novinky v cestovních náhradách od 1. 1. 2014
Kurzové rozdíly při zajišťovacím účetnictví
počty úředníků
pocty uredniku