31.10.16

Ve třídě se nehlásit a látku opakovat šestkrát

Ve třídě se nehlásit a látku opakovat šestkrát




Ve třídě se nehlásit a látku opakovat šestkrát. Miliardářovy nápady, jak zlepšit české školství

Učitelé se musejí každoročně povinně vzdělávat. Žáci si mají sami opravovat písemky. A v dějepise se nemusejí biflovat všechna data, ale spíše podrobněji rozebírat nejdůležitější události. Školství podle někdejšího šéfa ČEZ Martina Romana.





Vy pořád mluvíte o formativním hodnocení. Co to vlastně je?




Formativní vs. sumativní hodnocení – WikiKnihovna



Význam slova  -  trabant

Jazyk, lingvistika a literatura





Moderní výuka angličtiny naráží na zkostnatělý systém s nekvalifikovanými a špatně placenými učiteli


  • Konzervativní styl výuky nepřipraví studenty na praktické používání jazyka.
  • Českým školám chybí systém metodického vedení a nezávislého hodnocení pedagogů.
  • Změnu by mohl přinést chystaný kariérní řád pro učitele.

Na hodině angličtiny v jedné z učeben pražské Vysoké školy ekonomické si asi dvacet studentů opakuje probranou látku před testem, který je dnes čeká. Americký lektor vyvolává jedno jméno na seznamu za druhým, student přečte odstavec, lektor se zeptá, jestli všichni rozuměli, a vyvolá dalšího. Při doplňování chybějících slov v následujícím cvičení přicházejí odpovědi od jednoho až dvou pokročilejších studentů, ostatní mlčí a v přetopené místnosti potlačují zívání.
Tento způsob výuky znají všichni, kdo zažili školní docházku v období komunismu. Tzv. frontální metoda je jednodušší pro učitele, studenty ale vede k pasivitě a neučí je samostatně uvažovat. "Učitel v lepším případě vysvětluje, v horším diktuje studentům informace, oni si je zapíšou, doma se je naučí, při zkoušení je zopakují a pak je zapomenou," říká o frontální výuce profesorka angličtiny na Gymnáziu K. V. Raise v Hlinsku Lada Leszkowová.
VŠE má ve výuce angličtiny vynikající výsledky. Průzkum mezi absolventy a jejich zaměstnavateli ukázal, že naprostá většina absolventů umí anglicky dostatečně a menší část výborně. V další navštívené hodině na této škole probíhala živá debata studentů s britským lektorem o společenské odpovědnosti firem, fair trade, teorii udržitelnosti a dalších odborných konceptech. Na českých školách ale frontální výuka za minulá desetiletí pevně zakořenila. "Z hodin navštívených v posledních třech školních letech na základních a středních školách je patrné, že převažuje frontální výuka s využitím samostatné práce žáků," uvádí náměstek ředitele České školní inspekce Ondřej Andrys.

Do bezpečných kolejí

Alternativní metody, které místo biflování kladoudůraz na komunikaci a její praktické používání ...


Jan Richter - redaktor týdeníku Ekonom
1. 12. 2016
více: Ekonom





Potěmkinova vesnice I: Víme, co učit a proč

Ondřej Šteffl

http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php




09. 11.

Potěmkinova vesnice III – Děti umí, co mají umět


04. 11.

Neviditelní bobři (Potěmkinova vesnice II, pokračování 2)


23. 10.

Bobři, které známe (Potěmkinova vesnice II, pokračování)


18. 10.

Potěmkinova vesnice II: Víme, jak učit


Od roku 1849 pořád stejně


Základní skladba předmětů, jak je známe ze základní školy či gymnázia:
Čeština, Matematika, Dějepis, Zeměpis, Přírodopis (Biologie), Fyzika, Chemie, Cizí jazyky a Tělocvik, Zpěv a Výtvarka, existuje od roku 1849, od tzv. Exner–Bonitzovy reformy.
Jen místo chemie jsme tehdy měli lučbu a místo fyziky silozpyt. Už to samo o sobě je podivné. Předměty, které měly děti připravovat do života na počátku průmyslové revoluce, kdy se svítilo svíčkou, v době páry, v Habsburské monarchii jsou dodnes stejné, přestože nyní žijeme v době sociálních sítí, nanotechnologií, robotů, úprav genetického kódu a v demokratickém státě.
Navíc pojetí obsahu všech předmětů je praktiky stejné. Tu a tam nějaký učitel zajásá, když se podívá do sto let staré učebnice. A u většiny předmětů se ani obsah mnoho nezměnil, kromě toho, že samozřejmě v přírodních vědách přibyly některé nové objevy a dějepis už zahrnuje světové války. Víte třeba, proč u nás máme o dost víc výuky fyziky než ve většině jiných zemí? No protože „..žádná věda na zničení tmavých pověr s hroznau jejich družinau při čarodéjnických duchů zaklínačů, pokladů hledačů atd. více a dobročinněji neaučinkovala, nežli právě silozpyt". A máme to tak dodnes. (viz též zde.)


Moderní vzdělání 











6x
Martin Roman
Callan
vzdělání
učení
hodnocení
motivace


Žádné komentáře: