20.02.13

Železniční dotace

Železniční dotace



Železniční dotace
Které rychlíky nejvíc prodělávají? Kam jdou státní dotace?



Železnice hledá recept, jak utratit 25 miliard korun "dotace"




Analýza financování železnic v České a Slovenské republice - MUNI




České dráhy v přepravě osob ani kilometr bez dotace


... Podívejme se na uvedené dění trochu podrobněji. Bez hloubkového šetření je možno uvést, že prakticky celý rozsah osobní dopravy zajišťovaný ČD je dotovaný, tedy že státní a krajské rozpočty kryjí tzv. prokazatelnou ztrátu z provozování osobní dopravy tohoto dopravce. Jde přitom o nemalé částky. Stát prostřednictvím ministerstva dopravy objednává a dotuje ČD dálkovou dopravu (vlaky EC, IC, EN, Ex, R) a přispívá krajům na financování regionální železniční dopravy. Tyto dotace ze státního rozpočtu se pohybují okolo 4 miliard korun. Kraje objednávají a dotují regionální železniční dopravu zajišťovanou ČD ve výši 8,5 miliardy korun.
V roce 2010 tedy celková dotace na veřejnou osobní železniční dopravu činila 12,5 miliardy korun. Z této částky podstatný podíl připadl dominantnímu dopravci – ČD. Tržby z jízdného ve vnitrostátní přepravě kryjí vlastní provozní náklady ČD z 25 – 30 %. Dotace (prokazatelná ztráta z provozování osobní dopravy) poskytovaná dopravci z veřejných rozpočtů je rozdílem vlastních provozních nákladů dopravce včetně přiměřeného zisku a celkových tržeb z přepravy osob...


1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

D1 Express jezdí ze tří čtvrtin prázdný, přiznaly poprvé dráhy

http://ekonomika.idnes.cz/d1-express-jezdi-ze-tri-ctvrtin-prazdny-fcc-/eko-doprava.aspx?c=A130929_133551_eko-doprava_suj


Stát nesmyslně dotuje některé rychlíky. Autobusy by přitom vyšly levněji

http://ekonomika.idnes.cz/dotace-statu-na-ztratove-rychliky-d5i-/ekonomika.aspx?c=A130728_194956_ekonomika_ert